Renginiai

Aplinkos triukšmo žala ir rekomendacijos

2024 05 17


Aplinkos triukšmo tarša yra transporto, statybų, pramonės, kai kurios žmonių pramoginės veiklos sukeliami garsai, kurių lygiai viršija žmogaus kasdienei veiklai, poilsiui ir miegui reikalingos garsinės aplinkos lygį. Triukšmas gali daryti žalingą tiesioginį ir netiesioginį poveikį žmogaus sveikatai, pavyzdžiui, pažeisti klausą, trikdyti miegą, sukelti psichikos sutrikimus, padidėjusį kraujospūdį. Žalingas triukšmo poveikis sveikatai gali sukelti priešlaikinį ligotumą ir, kraštutiniais atvejais, mirtį.

Epidemiologiniais tyrimais nustatyta, kad dėl nuolatinio aukšto lygio aplinkos triukšmo poveikio padidėja tokių kraujotakos sistemos ligų, kaip miokardo infarktas, rizika. Atsižvelgiant į tai, triukšmo tarša vertinama ne tik kaip aplinkosaugos problema, bet ir kaip grėsmė visuomenės sveikatai. Be to, palyginti su kitais aplinkos rizikos veiksniais, pavyzdžiui, pasyviu rūkymu, dioksinais, benzenu, kurių poveikio mastai turi tendenciją mažėti, triukšmo poveikis Europoje turi tendenciją didėti.

Pagal Aplinkos triukšmo direktyvos reikalavimus Europos Sąjungos valstybės yra įpareigotos laikantis bendrų triukšmo įvertinimo metodų kas penkerius metus sudaryti didžiųjų miestų, intensyviausio eismo kelių, geležinkelių ir stambių oro uostų strateginius triukšmo žemėlapius ir pagal šių žemėlapių rezultatus parengti veiksmų planus aplinkos triukšmui mažinti. Visuomenė yra informuojama apie sudarytus triukšmo strateginius žemėlapius ir su ja privaloma konsultuotis rengiant triukšmo prevencijos veiksmų planus. Aplinkos triukšmo direktyva yra viena iš pagrindinių teisinių priemonių, įpareigojančių nustatyti taršos triukšmu lygį ir imtis būtinų veiksmų tiek valstybės lygmeniu, tiek Europos Sąjungos mastu.

Pasaulio sveikatos organizacijos 2011 metų leidinyje „Aplinkos triukšmo sukeliama ligų našta. Prarastų sveiko gyvenimo metų kiekybinis įvertinimas Europoje“ (angl. „Burden of disease from environmental noise. Quantification of healthy life years lost in Europe (who.int)“) yra įvertinti dėl aplinkos triukšmo sukeltos negalios prarasti sveiko gyvenimo metai (DALY). Nustatyta, kad skaičiavimo metoduose taikant konservatyvias prielaidas Europos Sąjungos ir kitose vakarų Europos valstybėse kasmet prarandama apie 61 000 sveiko gyvenimo metų dėl žalingo aplinkos triukšmo poveikio sukeltos išeminės širdies ligos; 45 000 metų – dėl vaikų pažintinių funkcijų pažeidimo; 903 000 metų – dėl miego trikdymo; 22 000 metų – dėl spengimo ausyse; 654 000 metų – dėl dirginimo. Šie rezultatai rodo, kad dėl transporto triukšmo poveikio vakarų Europoje kasmet prarandama mažiausiai vienas milijonas sveiko gyvenimo metų. Aplinkos triukšmo sukeliamas miego trikdymas ir dirginimas lemia didžiausią aplinkos triukšmo sukeliamos naštos dalį. Laikoma, kad tarp kitų aplinkos sveikatos rizikos veiksnių, aplinkos triukšmas Europoje sukelia ligų naštą, kuri pagal mastą yra antra po oro taršos.

Triukšmo rodikliai
Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. rekomendacijos „Aplinkos triukšmo rekomendacijos Europos regionui“ yra tinkamos politikai formuoti Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regiono valstybėse. Todėl rekomendacijose daugiausia dėmesio skiriama dažniausiai naudojamiems triukšmo rodikliams Ldvn ir (arba) Lnakties. Triukšmo rodiklis Ldvn apskaičiuojamas pagal formulę taikant triukšmo rodiklių Ldienos, Lvakaro ir Lnakties vertes. Triukšmo rodiklio Lnakties apibrėžtis valstybėse gali skirtis atsižvelgiant į nustatytą skirtingą nakties laikotarpį valandomis. Pirmiau nurodyti triukšmo rodikliai Ldienos, Lvakaro ir Lnakties yra vidutiniai ilgalaikiai garso lygiai, nustatyti kaip vienų metų vidurkiai atitinkamu paros laikotarpiu, įvertinami 4 metrų aukštyje virš žemės paviršiaus ties labiausiai triukšmo veikiamu fasadu lauke. Triukšmo rodikliai Ldvn ir Lnakties yra tie, apie kuriuos paprastai praneša valstybių institucijos ir kurie plačiai naudojami poveikio sveikatai tyrimuose triukšmo ekspozicijai vertinti.

Rekomendacijos

Kelių transporto triukšmas

Rekomendacija

Rekomendacijos griežtumas

Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos griežtai rekomenduojama sumažinti kelių transporto triukšmą iki mažiau nei 53 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis kelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.
Santykinė išeminės širdies ligos rizika padidėja 5 proc., kai triukšmo ekspozicijos lygis yra 59,3 dB Ldvn.

Griežta

Dėl triukšmo ekspozicijos nakties metu griežtai rekomenduojama sumažinti kelių transporto triukšmą iki mažiau nei 45 dB Lnakties, nes nakties metu šį lygį viršijantis kelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu miegui.

Griežta

Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams griežtai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti kelių transporto triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio ir nakties triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Dėl konkrečių intervencijų rekomenduojama mažinti triukšmą šaltiniuose ir garso sklidimo kelyje tarp triukšmo šaltinių ir veikiamos populiacijos atliekant infrastruktūros pakeitimus.

Griežta

Geležinkelių transporto triukšmas

Rekomendacija

Rekomendacijos griežtumas

Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos griežtai rekomenduojama sumažinti geležinkelių transporto triukšmą iki mažiau nei 54 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis geležinkelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.

Griežta

Dėl triukšmo ekspozicijos nakties metu griežtai rekomenduojama sumažinti geležinkelių transporto triukšmą iki mažiau nei 44 dB Lnakties, nes nakties metu šį lygį viršijantis geležinkelių transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu miegui.

Griežta

Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams griežtai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti geležinkelių transporto triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio ir nakties triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Tačiau nepakanka įrodymų, pagal kuriuos vienos rūšies intervencijos galėtų būti labiau rekomenduojamos nei kitos rūšies intervencijos.

Griežta

Oro transporto triukšmas

Rekomendacija

Rekomendacijos griežtumas

Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos griežtai rekomenduojama sumažinti oro transporto triukšmą iki mažiau nei 45 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis oro transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.

Griežta

Dėl triukšmo ekspozicijos nakties metu griežtai rekomenduojama sumažinti oro transporto triukšmą iki mažiau nei 40 dB Lnakties, nes nakties metu šį lygį viršijantis oro transporto triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu miegui.

Griežta

Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams griežtai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti oro transporto triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio ir nakties triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Dėl konkrečių intervencijų rekomenduojama įgyvendinti tinkamus infrastruktūros pakeitimus.

Griežta

Vėjo elektrinių triukšmas

Rekomendacija

Rekomendacijos griežtumas

Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos sąlyginai rekomenduojama sumažinti vėjo elektrinių triukšmą iki mažiau nei 45 dB Ldvn, nes šį lygį viršijantis vėjo elektrinių triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai.

Sąlyginė

Nėra rekomendacijų dėl vėjo elektrinių triukšmo poveikio nakties metu. Vėjo elektrinių triukšmo poveikio nakties metu įrodymų kokybė yra per maža, kad būtų galima teikti rekomendacijas.

 

Siekiant sumažinti triukšmo poveikį sveikatai politikos formuotojams sąlyginai rekomenduojama įgyvendinti tinkamas priemones sumažinti vėjo elektrinių triukšmo poveikį populiacijai, kuri yra veikiama vidutinio triukšmo ekspozicijos rekomenduojamas vertes viršijančio triukšmo. Tačiau nėra įrodymų, pagal kuriuos vienos konkrečios rūšies intervencijos galėtų būti labiau rekomenduojamos nei kitos rūšies intervencijos.

Sąlyginė

Laisvalaikio triukšmas

Rekomendacija

Rekomendacijos griežtumas

Dėl vidutinio triukšmo ekspozicijos sąlyginai rekomenduojama sumažinti visų laisvalaikio triukšmo šaltinių suminį metinį vidurkį iki 70 dB LAeq, 24val., nes šį lygi viršijantis laisvalaikio triukšmas yra susijęs su kenksmingu poveikiu sveikatai. Vienodos energijos principas gali būti naudojamas nustatant kitokio vidurkinimo laiko ekspozicijos ribines vertes, kurios gali būti praktiškesnės teisėkūrai.

Sąlyginė

Pavienių garso įvykių ir impulsinių garsų ekspozicijos atvejais sąlyginai rekomenduojama vadovautis esamomis gairėmis ir teisės aktais, kad būtų sumažinta vaikų ir suaugusiųjų klausos sutrikimų, susijusių su laisvalaikio triukšmu, rizika.

Sąlyginė

Laikantis atsargumo principo siekiant sumažinti galimą poveikį sveikatai, griežtai rekomenduojama, kad politikos formuotojai imtųsi veiksmų, skirtų išvengti poveikio, viršijančio vidutinio triukšmo ir pavienių garso įvykių ar impulsinių garsų ekspozicijos vertes. Tai ypač aktualu, nes daug žmonių gali būti veikiami ir gali patirti klausos sutrikimų riziką dėl naudojimosi asmeniniais klausymosi prietaisais. Tačiau nėra pakankamai įrodymų, pagal kuriuos vienos rūšies intervencijos galėtų būti labiau rekomenduojamos nei kitos rūšies intervencijos.

Griežta

Rekomendacijų kategorijos
Griežta rekomendacija. Klasifikavimas „griežta“ reiškia, kad rekomendacija daugeliu atvejų gali būti patvirtinta teisės aktuose. Rekomendacija grindžiama pasikliovimu, kad pageidaujamas rekomendacijų laikymosi efektas nusveria nepageidaujamas pasekmes. Grynosios naudos įrodymų kokybė kartu su informacija apie vertybes, pageidavimus ir išteklius – informuoja šią rekomendaciją, ir rekomendacija turėtų būti įgyvendinama daugeliu atvejų.
Sąlyginė rekomendacija. Sąlyginė rekomendacija reikalauja politikos formavimo proceso su esminėmis diskusijomis ir įvairių suinteresuotųjų šalių dalyvavimu. Tikrumas dėl rekomendacijų veiksmingumo yra mažesnis, nes mažesnė grynosios naudos įrodymų kokybė, prieštarauja veikiamų asmenų ir populiacijos vertybės ir pageidavimai arba didelis rekomendacijų poveikis ištekliams, o tai reiškia, kad gali būti sąlygų ar aplinkybių, kuriose ji nebus taikoma.

Pagrindiniai rekomendacijų įgyvendinimo principai

  • Mažinti triukšmo poveikį išsaugant tyliąsias zonas
  • Skatinti intervencijas, siekiant sumažinti triukšmo poveikį ir pagerinti sveikatą
  • Koordinuoti metodus, skirtus kontroliuoti triukšmo šaltinius ir kitus aplinkos sveikatos rizikos veiksnius
  • Informuoti ir įtraukti bendruomenes, kurios potencialiai gali būti paveiktos pasikeitus triukšmo poveikiui

Informacijos šaltiniai: