SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Ar šventes sutiksime blaiviai?

Kada saikingo alkoholio vartojimo kultūra yra saikinga, o kada atsiranda riba, kai tai tampa nebesaikinga? Keliame klausimą, ar alkoholio vartojimas apskritai gali turėti saikingą ir kultūringą ribą?

Alkoholis yra vartojamas ne šimtus, o tūkstančius metų. Jau senovėje atrastas vynas ir alus tapo neatsiejama visuomenės dalimi bei užėmė svarbų vaidmenį tiek socialiniame gyvenime, tiek religiniuose ritualuose. Graikai labai vertino ir mėgo vyną ir midų, o jų aukštuomenė ypač propagavo „kultūringą“ vyno gėrimą ir jį netgi vadindavo simpoziumu.

Priklausomybė prasideda nuo saikingo vartojimo

Deja, bet visuomenėje dar gaji nuostata, kad saikingas alkoholio vartojimas gali apsaugoti nuo priklausomybės, tačiau visi priklausomi asmenys ir pradėjo būtent nuo psichoaktyvių medžiagų vartojimo retai ir po nedaug. Tik vystantis priklausomybei, padidėja suvartojamos medžiagos kiekis ir tokiu būdu dažnėjo vartojimas, kol tai tampa tiesiog nekontroliuojama. Išaugus psichoaktyviųjų medžiagų tolerancijai, tenka didinti dozę, norint pasiekti tą patį efektą. Psichologinės priklausomybės pirmieji ženklai perauga į ryškesnius fizinės abstinencijos požymius, o išaugęs suvartotos medžiagos kiekis, sukelia neišvengiamus sveikatos sutrikimus. Būtina prisiminti, kad alkoholio vartojimas sukelia neigiamą poveikį žmogaus organizmui. Kiekvieną kartą vartojant alkoholinius gėrimus, didėja žala sveikatai, o gausus vartojimas silpnina imuninę sistemą ir didėja rizika susirgti infekcinėmis ligomis.

Norint išvengti neigiamų alkoholio vartojimo pasekmių, specialistai rekomenduoja:

  1. Siekiant išvengti imuninės sistemos susilpnėjimo ir žalos sveikatai, rekomenduojama visiškai atsisakyti alkoholinių gėrimų vartojimo.
  2. Jeigu nusprendėte atsisakyti alkoholio, nepasiduokite aplinkinių įtikinėjimams apie alkoholinių gėrimų vartojimo naudą sveikatai.
  3. Jeigu nusprendėte alkoholio neatsisakyti, pasistenkite sumažinti suvartojamo alkoholio kiekį.
  4. Nevartokite alkoholinių gėrimų norėdami įveikti neigiamas emocijas ir stresą.
  5. Alkoholinių gėrimų vartojimas gali padidinti savižudybės riziką. Jeigu jus aplanko mintys apie savižudybę, skambinkite nemokamais emocinės pagalbos tarnybų numeriais.
  6. Kreipkitės pagalbos, jeigu jaučiate, jog jūs arba jūsų artimieji negali kontroliuoti išgeriamo alkoholio kiekio, o alkoholio vartojimo įpročiai kelią grėsmę sveikatai.
  7. Rūkymo ir alkoholio vartojimo įpročiai glaudžiai susiję, todėl nevartojant alkoholio bus lengviau suvaldyti potraukį užsirūkyti.
  8. Niekada nevartokite alkoholio kartu su vaistais, net jeigu tai augaliniai ar nereceptiniai preparatai. Alkoholis gali sumažinti vaistų efektyvumą arba atvirkščiai - sustiprinti jų poveikį ir pakenkti sveikatai. Taip pat nevartokite alkoholinių gėrimų, jeigu vartojate vaistus, veikiančius centrinę nervų sistemą (nuskausminamuosius, migdomuosius, antidepresantus ir kt.), nes alkoholis gali sutrikdyti kepenų veiklą ir funkcijas, sukelti kepenų nepakankamumą ar kitas rimtas sveikatos problemas.
  9. Venkite namuose kaupti alkoholinius gėrimus, didelis atsargų laikymas gali paskatinti dažnesnį jūsų arba jūsų artimųjų alkoholio vartojimą.
  10. Įsitikinkite, jog vaikai ir jaunimas, gyvenantys kartu su jumis, neturi galimybės vartoti alkoholio. Nevartokite alkoholinių gėrimų jiems matant – būkite pavyzdžiu.
  11. Stebėkite, kiek laiko jūsų vaikai praleidžia naudodamiesi informacinėmis technologijomis ar elektroninių medijų prietaisais. Masinėse medijose daugybė alkoholio reklamų bei klaidinančios informacijos, kuri gali būti susijusi su ankstyva alkoholio vartojimo pradžia ar gausesniu alkoholinių gėrimų vartojimu ateityje.

Prisiminkite, kad alkoholis neišsprendžia problemų, nepakelia nuotaikos ir nepadeda susitvarkyti su emocijomis. Tik būdami blaivūs, galėsite priimti tinkamus sprendimus, susijusius su jūsų pačių ir jūsų artimųjų gerove.

Informacija parengta remiantis Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento ir Dravecko, K. ir kt., „(Ne)pasmerkti“ knygos medžiaga.

 

Informaciją parengė Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro Visuomenės sveikatos stiprinimo skyriaus specialistė Monika Juknytė