SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

ROGES RUOŠK VASARĄ, KEPENIMIS RŪPINKIS KIEKVIENĄ DIENĄ

Kiekvieno žmogaus sveikata ir savijauta priklauso nuo to, kaip gerai jo kūnas pašalina ir išvalo toksinus. Dėl toksinų aplinkoje, toksiškų kūno priežiūros priemonių ir perdirbtų maisto produktų, daugumos žmonių detoksikacijos sistema yra apkrauta ir privalo „dirbti viršvalandžius“.
Vienas iš pagrindinių detoksikacijos organų yra kepenys. Jos nenuilstamai valo mūsų kraują, gamina tulžį, reikalingą riebalams virškinti, hormonams skaidyti ir būtinų vitaminų, mineralų ir geležies kaupimui. Kai kepenų funkcija nėra optimali, negalime tinkamai virškinti maisto (ypač riebalų) ir susiduriame su kitomis sveikatos problemomis. Štai kodėl taip svarbu išvengti kepenų suriebėjimo ir nuolat rūpintis savo kepenimis, kad jos galėtų pasirūpinti mumis. 

KEPENŲ FUNKCIJOS:

  • Potencialiai toksiškų cheminių medžiagų (tiek išorinių, tiek iš organizmo) detoksikacija;
  • Cukraus saugojimas glikogeno pavidalu ir cukraus kiekio kraujyje reguliavimas;
  • Baltymų gamyba ir laikymas;
  • Tulžies gamyba;
  • Hormonų kiekio reguliavimas (pvz. estrogeno šalinimas);
  • „Laisvųjų radikalų“ neutralizavimas antioksidantais;
  • Vitaminų (geležies, vario, B12, A, D, E ir K) saugojimas;
  • Raudonųjų kraujo kūnelių perdirbimas.

SIMPTOMAI, GALINTYS SIGNALIZUOTI SUTRIKUSIĄ KEPENŲ VEIKLĄ:

Sutrikusi riebalų apykaita:

  • Padidėjęs mažo tankio (MTL) cholesterolis, sumažėjęs didelio tankio (DTL) cholesterolis, padidėję trigliceridai;
  • Aukštas kraujo spaudimas, širdies infarktas, insultas,
  • Suriebėjusios kepenys
  • Nutukimas ar nesugebėjimas sumažinti  antsvorio
  • Lėta medžiagų apykaita

Virškinimo sistemos sutrikimai:

  • Tulžies pūslės akmenligė;
  • Riebių maisto produktų netoleravimas;
  • Pykinimas;
  • Pilvo pūtimas;
  • Lėtinis vidurių užkietėjimas;
  • Hormonų sutrikimai:
  • Ryškūs menopauzės simptomai (pvz. karščio bangos ir/ar naktinis prakaitavimas);
  • Pakaitinės hormonų terapijos netoleravimas (šalutinis poveikis)
  • Ryškūs priešmenstruacinio sindromo simptomai

Imuninės sistemos disbalansas:

  • Alergijos, šienligė, dermatitas, dilgėlinė;
  • Odos uždegimai;
  • Maisto produktų netoleravimas;
  • Autoimuninės ligos;
  • Lėtinio nuovargio sindromas;
  • Nuolat pasikartojančios bakterinės,virusinės ir parazitinės infekcijos.

Nervų sistemos sutrikimai:

  • Depresinės nuotaikos;
  • Nuotaikų kaita (ypač pyktis, irzlumas)
  • Smegenų „rūkas“
  • Pasikartojantys galvos skausmai su pykinimu

Išoriniai požymiai:

  • Apnašos ant liežuvio
  • Blogas kvapas iš burnos
  • Paraudę delnai ir padai
  • Veido arba veido kraujagyslių (kapiliarų) paraudimas
  • Spuogai, rožinė
  • Geltona akių sklera.
  • Paraudusios, patinusios, niežtinčios akys (akių alergija)
  • Tamsūs paakiai
  • „Senatvinės“ dėmės ant odos
  • Odos bėrimas ir niežulys

 

KAIP PASIRŪPINTI KEPENIMIS MAISTO PAGABA:

  • Obuoliai. Juose esantis pektinas padeda “surišti” ir pašalinti sunkiuosius metalus tiesiai iš žarnyno, o tai padeda sumažinti kepenims tenkantį filtravimo darbą. 
  • Burokėliai, morkos, mėlynieji svogūnai, abrikosai, žalios lapinės daržovės, špinatai, mėtos, batatai (saldžiosios bulvės), raudonos vynuogės, avietės, vyšnios, greipfrutai ir kt., turi flavonoidų ir beta-karoteno - stiprių antioksidantų. 
  • Česnako veiklioji medžiaga alicinas ir mineralas selenas, abu yra atioksidantai, kurie padeda iš kepenų pašalinti sunkiuosius metalus. 
  • Kiaušiniai, rudieji ryžiai, brokoliai ir špinatai turi B grupės vitaminų, mažina kepenų užterštumą ir skatina jų veiklą. 
  • Vitaminas B12 skatina riebalų apykaitą ir gerina kepenų būklę. 
  • Kryžmažiedės daržovės (brokoliai, kopūstai, Briuselio kopūstai, pipirnė, ropės, ridikėliai, ridikai, gražgarstė) padeda kepenims išskirti detoksikacijai reikalingus enzimus. 
  • Karčiosios daržovės ir lapai: kiaulpienių lapai, kartusis melionas, garstyčių lapai ir cikorija skatina tulžies gamybą ir nutekėjimą.

AUGALAI, PADEDANTYS KEPENŲ DETOKSIKACIJAI:

  • Kiaulpienių šaknys (kiaulpienių kava), burokėlių lapai - padeda kepenų detoksikacijai ir skatina tulžies nutekėjimą. 
  • Artišokų lapai - skatina kepenų atsinaujinimą, skatina kraujo tekėjimą per kepenis, skatina tulžies nutekėjimą. 
  • Margainio sėklos - apsaugo kepenis ir skatina jų atsinaujinimą. 
  • Ciberžolė - poveikis kaip ir kiaulpienių šaknų, tik patogiau naudoti maisto ruošime.

KITI PATARIMAI SVEIKOMS KEPENIMS:

  • Nepamirškite vandens!! Kasdien išgerkite 1,5-2 litrus vandens, arba 30ml vienam kilogramui kūno svorio ( pvz. 70 x 0,03 = 2,1 litro vandens).
  • Kiek įmanoma stenkitės valgyti ekologiškai užaugintus produktus, kad sumažintumėte toksinių medžiagų patekimą į kūną. 
  • Venkite dirbtinių skonio stipriklių ir konservantų. 
  • Venkite transriebalų, kurių gausu perdirbtuose maisto produktuose (greitas maistas, sausainiai, pyragaičiai, glaistyti varškės sūreliai, margarinas, tepūs mišiniai, bulvių traškučiai ir kt.).
  • Vartokite tik šviežius riešutus ir sėklas (sugedusius išduoda nemalonus kvapas). Laikykite juos šaldytuve. 
  • Venkite riebaus, rūkyto maisto, tokio kaip dešrelės, kumpis, dešros, riebūs sūriai. 
  • Venkite alkoholio - jis toksiškai veikia kepenis.
  • Venkite sulaikyti norą tuštintis ir kreipkitės į specialistą, jei kenčiate nuo lėtinio vidurių užkietėjimo. Kuo ilgiau išmatos užsibūna organizme - tuo labiau apkraunamos kepenys, nes dalis toksinų, kurie turėjo būti pašalinti su išmatomis, yra įsiurbiami atgal į kraują ir kepenys turi „dirbti viršvalandžius“, kad su jais susidorotų.

 

Šaltiniai: 

  1. S.A Lanham-New; I.A. Macdonald; H.M. Roche (2011). Nutrition and metabolism. Second edition.
  2. L.Nicolle; Ch. Bailey (2013). The functional nutrition cookbook. Addressing biochemical imbalances through diet. 
  3. DeAnn Lyska; M. Lyon, D.S.Jones (2010). Detoxification and Biotransformational Imbalances. Textbook of Functional Medicine. 

 

Parengė: Ilona Kuodienė, visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos srityje.