SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Kaip išvengti neigiamų alkoholio vartojimo pasekmių

Alkoholis vartojamas jau tūkstančius metų. Senovėje atrastas vynas ir alus tapo neatsiejama visuomenės dalimi bei užėmė svarbų vaidmenį socialiniame gyvenime bei religiniuose ritualuose. Šiuolaikinėje visuomenėje ir toliau vyrauja tam tikra alkoholio vartojimo kultūra, kuri ne tik nepadeda pagerinti psichinės sveikatos, bet ir didina tam tikrų susirgimų, traumų, susižalojimų ar nusikalstamumo riziką. Mažos alkoholio dozės slopina smegenų žievės centrus, todėl iš pradžių žmogus darosi šnekus, atsipalaiduoja, nors tuo pačiu metu sutrinka ne tik koordinacija, bet psichomotorinės reakcijos. Kuo išgerta alkoholio dozė yra didesnė, tuo labiau keičiasi žmogaus, mąstymas, nebekontroliuojamos emocijos, atsiranda baimė, pyktis ir pan.

Perteklinis alkoholinių gėrimų vartojimas – labai opi Lietuvos visuomenės problema. Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos Sąjungos komisijos duomenimis, Lietuva – viena iš daugiausia alkoholio vartojanti šalis.

Alkoholis ir karščiai

Specialistai įspėja, kad per karščius vartojamas alkoholis gali sukelti sveikatos negalavimus. Šiuo metų laikų dauguma nori atsipalaiduoti, laiką leistį prie vandens telkinių, pramogauti ar keliauti. Deja, bet atsipalaidavimo ir poilsio sąvokas kiekvienas supranta skirtingai: vieni mėgaujasi vandens ar kitomis aktyviomis pramogomis, kiti renkasi pasyvias laisvalaikio formas ir ne retas, kuris poilsio ir pramogų, ypač karštomis vasaros dienomis, neįsivaizduoja be alkoholio.

Pastebima, kad žmonės tiesiog pamiršta ar nepagalvoja, jog per karščius, alkoholio kiekis žymiai greičiau pasisavinamas organizme ir sukelia labai daug pavojų: nuo perkaitimo saulėje, padidėjusio kraujo spaudimo, sutrikusio širdies darbo, dehidratacijos iki stipraus apsinuodijimo. Taip pat alkoholiu „atsigaivinęs“ žmogus, dažnu atveju, pervertina savo galimybės ir drąsiai elgiasi prie vandens, o tai žymiai padidina ne tik susižeidimų ar traumų, bet ir paskendimo riziką. Kiekvienais metais alkoholis tampa daugelio mirčių ir traumų priežastimi.

Norint išvengti neigiamų alkoholio vartojimo pasekmių, specialistai rekomenduoja:

* Siekiant išvengti imuninės sistemos susilpnėjimo ir žalos sveikatai, rekomenduojama visiškai atsisakyti alkoholinių gėrimų vartojimo.
* Jeigu nusprendėte atsisakyti alkoholio, nepasiduokite aplinkinių įtikinėjimams apie alkoholinių gėrimų vartojimo naudą sveikatai.
* Jeigu nusprendėte alkoholio neatsisakyti, pasistenkite sumažinti suvartojamo alkoholio kiekį.
* Nevartokite alkoholinių gėrimų norėdami įveikti neigiamas emocijas ir stresą.
* Kreipkitės pagalbos, jeigu jaučiate, jog jūs arba jūsų artimieji negali kontroliuoti išgeriamo alkoholio kiekio, o alkoholio vartojimo įpročiai kelią grėsmę sveikatai.
* Kartais žmogus alkoholinius gėrimus vartoja prieš tai nieko nevalgęs, todėl alkoholio absorbcija į organizmą įvyksta per pusvalandį ir yra greičiau apgirstama bei apsinuodijama.
* Niekada nevartokite alkoholio kartu su vaistais, net jeigu tai augaliniai ar nereceptiniai preparatai. Alkoholis gali sumažinti vaistų efektyvumą arba atvirkščiai - sustiprinti jų poveikį ir pakenkti sveikatai. Taip pat nevartokite alkoholinių gėrimų, jeigu vartojate vaistus, veikiančius centrinę nervų sistemą (nuskausminamuosius, migdomuosius, antidepresantus ir kt.), nes alkoholis gali sutrikdyti kepenų veiklą ir funkcijas, sukelti kepenų nepakankamumą ar kitas rimtas sveikatos problemas.
* Venkite namuose kaupti alkoholinius gėrimus, didelis atsargų laikymas gali paskatinti dažnesnį jūsų arba jūsų artimųjų alkoholio vartojimą.
* Įsitikinkite, jog vaikai ir jaunimas, gyvenantys kartu su jumis, neturi galimybės vartoti alkoholio. Nevartokite alkoholinių gėrimų jiems matant - būkite pavyzdžiu.
* Bet kuriuo atveju, moterys neigiamą alkoholio poveikį pajunta stipriau ir greičiau. Tai lemia ne tik mažesnė moterų kūno masė, bet ir mažesnis organizme esantis alkoholio skaidančių fermentų (alkoholdehidrogenazės) kiekis.
* Vartojant alkoholį, organizme sutrinka antidiurezinio hormono gamyba, todėl greitai netenkama vandens atsargų. Net ir vienas bokalas alaus didina dehidratacijos riziką.

Prisiminkite, kad bet koks suvartojamo alkoholio kiekis yra žalingas ir visai nesvarbu, kad šiuo metu to nejaučiate, tai gali turėti stiprios įtakos jūsų sveikatai ateityje. O jeigu norite tiesiog atsipalaiduoti, tai tikrai rasite jūsų sveikatai ne žalingų pramogų.

 

Informacija parengta remiantis:

1. Dravecko, K. ir kt. (2018). „(Ne)pasmerkti: apie priklausomybę, kopriklausomybę ir sveikimo kelionę“.
2. Karpuškienė, V., Rastenienė, A., Liepuonius, A. (2019). Alkoholio vartojimo įpročiai, aplinka ir pasekmės Lietuvoje. Socialinė teorija, empirija, politika ir praktika, 18. Prieiga per internetą: https://www.zurnalai.vu.lt/STEPP/article/view/12560/11050
3. Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras (2020). Alkoholio vartojimo padariniai. Prieiga per internetą: http://www.smlpc.lt/media/file/Skyriu_info/Naudingi_patarimai/Alkoholio_vartojimo_padariniai.pdf
4. Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras (2017). Kodėl turėtume poilsiauti be alkoholio blaiviai? Prieiga per internetą: http://www.smlpc.lt/media/image/Naujienoms/2017%20metai/Lankstukai/Lansktinukas_poilsiauti_blaivia.pdf

 

Informaciją parengė
Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro
specialistė Renata Jadlauskienė