SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Mylėti save be sąžinės graužimo

Ne visiems šventinis laikotarpis asocijuojasi tik su džiaugsmu. Dalis žmonių šio laikotarpio laukia su nerimu. Ar vėl paslysiu? Kaip atsilaikyti? Tiek darbo ir valios pastangų nueis perniek! Tokios ir panašios mintys aplanko žmones, kurių sąntykis su maistu yra įtemtas (jie laikosi dietų, yra linkę persivalgyti, ar artimoje aplinkoje turi įkyrius „ragintojus“). Šventinė mityba gali tapti tikra „streso gaminimo mašina“, todėl dalinamės keletu patarimų, padėsiančių sumažinti stresą ir nuo šventinio pasisėdėjimo prie stalo (kuris daugelyje šeimų yra svarbi tradicijų dalis) pakilti nepersivalgius, neapsunkus ir nesusipykus.

1. Net ir šventines dienas pradėkite nuo subalansuotų pusryčių, turinčių baltymų ir gerųjų riebalų, kurie stabilizuos gliukozės (cukraus) kiekį kraujyje ir sumažins norą persivalgyti vakare. Vienas iš tokių pusryčių patiekalų gali būti senas geras omletas su daržovėmis. Smulkiai supjaustykite porus, pievagrybius ir/ar kitas daržovės (pvz paprikas). Uždengus dangčiu daržoves šiek tiek patroškinkite su lydytu (ghi) sviestu, užpilkite išplaktais kiaušiniais, užberkite druskos, pipirų ir kitų prieskonių (pvz. šviežių ar džiovintų rozmarinų), uždenkite ir iškepkite ant  silpnos ugnies, kol kiaušiniai „sustings“. Po tokių pusryčių nesunkiai sulauksite pietų ir sumažinsite norą „prisiragauti“ iki šventinės vakarienės.

2. Dienos metu taip pat nebadaukite, bandydami „sutaupyti“ kalorijas vakarui -  kuo labiau išalksite per dieną, tuo didesnė bus tikimybė persivalgyti vakare. Lengvai užkąskite daržovių su humusu (avinžirnių užtepėle), suvalgykite obuolį su keletu riešutų, ar pasišildykite puodelį sriubos - netapkite piktu alkanu vilku/vilke*.

3. Įsivaizduokite, kad esate prabangiausiame Paryžiaus restorane ir į lėkštę maisto įsidėkite tik tiek, kad paragautumėte. Jei kažkas nustebino ir buvo „kažkas TOKIO“, įsidėkite dar, jei kažkas buvo tik šiaip sau - daugiau nekartokite.

4. Atminkite, jūs neprivalote valgyti to ko nenorite ir tiek kiek nenorite. Tai nėra jūsų pareiga. Jei įkyrus siūlymas valgyti („dėkis, dėkis“) jus erzina ar kaip kitaip neigiamai veikia, pabandykite apie tai pasikalbėti iš anksto. Jei jūsų prašymą ignoruos - mandagiai atsisakykite ir galbūt nukreipkite kalbą kita tema arba pati/pats ką nors pasiūlykite tam žmogui (pvz.: ačiū, aš daugiau nebenoriu, bet gal Tu norėtum silkės/pyrago/kūčiukų?).

5. Alkoholis didina tikimybę persivalgyti. Jei planuojate šventės metu išgerti vyno ar kokio kito alkoholinio gėrimo: a) vartokite saikingai ir atsakingai b) vieną taurę pripilkite vyno, kitą - vandens. Gerkite paeiliui - gurgšnis vyno, gurgšnis vandens - geriau jausitės visą vakarą, o kitą dieną, nepabusite su išdžiūvusia burna - vanduo neleis dehidratuoti.

6. Švenčių stalui pagaminkite ir kuo daugiau „žalio“ maisto, pvz. gaivių lengvų salotų - jos irgi gali būti labai skanios (!) ir  „atsverti“ sunkesnį maistą.

7. Jokiu būdu negalvokite, kad tai yra jūsų „paskutinė vakarienė“ ar paskutinis šansas skaniai pavalgyti, prieš pradedant griežtai maitintis sausį. Juk keptą antį, ar net kūčiukus, galima valgyti ir vasarį.  Jums tikrai nereikia „atsivalgyti“ - jei turite maisto šiandien, tikėtina, kad turėsite jo ir rytoj.

8. Pasirūpinkite stalo žaidimais ar kitokiomis pramogomis: išeikite pasivaiksčioti, nuvažiuokite pačiaužyti ant ledo, aplankykite eglutę (miesto centre arba miške), atraskite naują pažintinį taką (pvz. https://nesedeknamuose.lt/pazintiniai-takai/) - kad šventės nebūtų vien tik valgymas ir sėdėjimas ant sofos. Stalo žaidimai suartina (arba atskleidžia, kas šeimoje azartiškiausias), o lengvas pasivaiksčiojimas po valgio - gerina virškinimą.

9. Jei valgote per greitai ir nelabai gerai sukramtote maistą, padės „šakutės triukas“ - kas kartą įsidėjus kąsnį į burną, padėkite šakutę ir peilį ant lėkštės krašto. Kvėpuokite, kramtykite, mėgaukitės - skubėti nėra kur, juk šventės. 

10. Sąžinė graužti gali dėl blogų poelgių (būtinai atsiprašykite). Dėl, tyčia ar netyčia, pasakytų negerų žodžių, ar atvirkščiai, laiku neišsakytų gražių... Tačiau ji neturi graužti dėl torto gabaliuko (ir net dviejų) ar dėl papildomos porcijos mišrainės. Suvalgėte daugiau nei planavote? Nieko tokio. Išgerkite virškinimą gerinančios imbiero arbatos, išeikite pasivaiksčioti, nepraleiskite sekančio valgymo (nebauskite savęs) ir užmirškite apie tai. Bėgiai tam ir yra, kad retkarčiais nuo jų „nuvažiuotum“. „Nuvažiavai“, užkilai ir važiuoji toliau. Svarbiausia - mylėti save. Be jokio sąžinės graužimo.  

Ir paskutinė, svarbiausia rekomendacija - mėgaukitės šventėmis, džiaukitės artimaisiais, lepinkitės. Ir nebūtinai maistu - lepintis galima aromatine vonia, gera knyga ar filmu, pasikutenimais ar tiesiog - lėtu buvimu.

Gražių dienų ir jaukių vakarų.

 

*anglų kalboje yra terminas apibūdinantis piktą alkaną žmogų: hangry - žodžių hungry (alkanas) ir angry - (piktas) junginys).

 

Parengė Ilona Kuodienė, Šiaulių visuomenės sveikatos biuro specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos srityje