SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Maisto produktų derinimas - į ką atkreipti dėmesį.

Visą maistą galima suskirstyti į baltymus, angliavandenius, riebalus, daržoves ir vaisus. O ar žinote, kaip iš tiesų šiuos produktus derinti tarpusavyje? Daugelis žmonių nenori atsisakyti duonos ir pyrago gaminių, bulvių ar kruopų, kai norisi mėsos. Siūlome bent savaitę pabandyti laikytis esminių maisto produktų derinimo principų ir stebėti, kaip jausitės. Dauguma žmonių pradėję kreipti daugiau dėmesio į maisto produktų derinimą, pasijunta geriau, suvalgo mažesnes porcijas maisto, kadangi skonio receptoriai neapgaudinėjami ir greičiau pajuntamas sotumo jausmas. Tai leidžia jaustis energingesnėms bei geriau įsimiegoti, kadangi nebekankina virškinimo sutrikimai. Taigi kokios yra pagrindinės maisto produktų derinimo taisyklės?

 

Produktai, kuriuos galima derinti tarpusavyje:

✅BALTYMUS ( mėsa, žuvis, kiaušiniai, sultiniai, pupelės, riešutai, saulėgrąžos, rauginti pieno produktai, grybai) galima derinti su RIEBALAIS (sviestas, aliejus).

 

✅ANGLIAVANDENIUS (duonos gaminiai, kruopos, bulvės, , cukrus, medus, gaminiai su cukrumi, džemai, uogienės, sausainiai) galima derinti su RIEBALAIS (sviestas, aliejus).

 

✅ŽALUMYNUS, VAISIUS, UOGAS, DARŽOVES (išskyrus bulves) galima derinti tiek su BALTYMAIS, tiek su RIEBALAIS ir ANGLIAVANDENIAIS.

 

Produktai, kurių negalima derinti tarpusavyje:

❌BALTYMŲ ir ANGLIAVANDENIŲ.

 

❌MELIONŲ IR BANANŲ, juos geriausia valgyti vienus, nederinant su kitais maisto produktais.

 

BALTYMINGŲ PRODUKTŲ VARTOJIMO TAISYKLĖS:

1. Jeigu valgote riebalus su baltymais (mėsą, keptą aliejuje), vartokite daug daržovių. Jų gausa neutralizuoja kenksmingą riebalų poveikį.

 

2. Baltymų geriau nemaišykite su kitais baltymais. Kiekvieni vartotini atskirai, pvz., tik mėsa, tik žirniai ar vien žuvis.

 

3. Baltymingus produktus geriau valgykite vakarienei, ne vėliau kaip pora valandų prieš miegą. Kadangi naktį organizmas pradeda regeneruoti ląsteles ir tam naudoja baltymus.

 

Naudingi patarimai, kai valgome baltymingus produktus:

 

✅Mėsą geriausia kepti krosnyje, orkaitėje ant grotelių. Nekepti ant aliejaus.

 

✅Kadangi gyvūninės kilmės baltymų dideliais kiekiais organizmui nereikia, pakanka mėsą, žuvį, paukštieną valgyti tik porą kartų per savaitę. Gyvulinius baltymus gali kuo puikiausiai pakeisti 100 g. riešutų, jie visiškai patenkins baltymų poreikį. 200 g mėsos ar 300 g žuvies geriausiai pakeisti gali 120 g. ankštinių produktų.

 

✅10 minučių prieš baigiant virti mėsai įmeskite obuolio skiltelę. Mėsa bus sultingesnė. Žuvis bus gardesnė, jei virdami keletą kartų užpilsite šalto vandens.

 

Angliavandenių vartojimo taisyklės:

1.Valgykite vienos rūšies maistą. Keletas vienu metu valgomu produktų skatina apetitą, tad suvalgysime per didelius maisto kiekius.

 

2.Nevalgykite duonos, miltinių gaminių, košių su džemu ar uogienę, nes jų mišiniai skrandyje sukels rūgimą.

 

3.Saldžius ir džiovintus vaisus galima derinti su krakmolingais produktais – duona, kruopomis, ryžiais.

 

4.Kruopas, duoną, bulves ir kitą krakmolingą maistą reikia valgyti atskirai nuo mėsos, žuvies, kiaušinių, fermentinių sūrių, varškės, nuo taip vadinamųjų baltymingų produktų. Laiko tarpas tarp angliavandenių ir baltymų turi būti ne mažesnis kaip 2 -3 valandos.

 

5.Krakmolingą maistą patartina valgyti diena, tarp 9 ir 13 valandos, kadangi suvirškinęs angliavandenius organizmas įgaus daugiausia energijos. Ji bus suvartota visiškai suvartota per dienos darbus.

 

6.Prieš valgant krakmolingą maistą būtina užvalgyti salotų. Salotas geriausia daryti iš kopūstų, morkų, burokų, krapų, petražolių, įberti druskos ir prieskonių. Daržovėse esantys fermentais padės virškinti krakmolą.

 

Naudingi patarimai vartojant angliavandenius:

✅Krakmolo virškinimas prasideda burnos ertmėje, todėl krakmolingą maistą reikia gerai sukramtyti.

 

✅Pilno grūdo bemieliai kepiniai, kruopos turi augalinių skaidulų, kurios valo virškinimo traktą. Valgydami tokius produktus kasdien padarysite ypač vertingą pslaugą savo virškinimo sistemai.

 

Riebalų vartojimo taisyklės:

1.Riebalus galima maišyti su angliavandeniai ir daržovėmis

 

2.Riebalus reikia vartoti ribotais kiekiais.

 

Naudingi patarimai vartojant riebalus:

✅Labai nesveika kaitinti riebalus daugiau kaip 150°C (tokia temperatūra būna keptuvėje). Perkaitinus visi riebalai, taip pat ir aliejus, virsta nuodingais, kancerogeniškais junginiais. Taigi riebalus geriausia vartoti nekaitintus.

 

✅Geriausia vartoti lydytą sviestą. Išlydytas sviestas, dar kitaip vadinamas „Ghee“ nedidina cholesterolio kiekio kraujyje ir gali išsilaikyti be konservantų.

 

Valgyti reikia, kad gyventum, o ne gyventi, kad valgytum. (Sokratas)

 

Parengė: visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Karolina Sankauskaitė

Literatūra

1. Kim D. Lim H.(2020). Association between combinations of nutritional status and quality of life and food purchasing motives among the elderly in South Korea. Health Qual Life Outcomes.

2. Steve M. (2019). Maisto derinimas ir virškinimas. Knyga.

   Prieiga internetu: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7298780/

3.Tombakas M. Kaip sveikai gyventi 150 metų. 2005. Knyga.