SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Imunitetas ir mityba

Imunitetas. Populiarus žodis kasmet, prasidėjus rudens/žiemos sezonui ir neabejojame, kad pakankamai nemažai apie jį žinote. Tačiau, kaip sakoma, „kartojimas - mokslų motina“. Stiprinti  savo imunitetą galime kasdien, rinkdamiesi produktus, kuriuose gausu reikalingų vitaminų ir mineralinių medžiagų, žarnyne apgyvendindami „kompanijas“ gerųjų bakterijų ir vartodami vitamino D papildus (prieš tai būtinai atlikę vitamino D kraujo tyrimą, kad nevartoti jo per daug ar per mažai). 

Rauginti maisto produktai. Stiprinant imunitetą labai svarbu pasirūpinti žarnyno būkle - net 70% mūsų imuniteto priklauso nuo jo. Kuo sveikesnį žarnyną turėsite, kuo daugiau ir įvairesnių gerųjų bakterijų ten apgyvendinsite - tuo stipresni būsite. Gerųjų bakterijų šaltiniai (jei toleruojate): raugintos daržovės, kefyras, natūralus (nesaldintas) jogurtas, kombuča - arbatos grybo gėrimas. 

Vitaminas A ypač svarbus stipriai imuninei sistemai ir kovojant su virusinėmis infekcijomis. Daugiausiai šio vitamino yra organų mėsoje (ypač kepenyse), žuvų kepenų aliejuje, kiaušinių tryniuose. Iš daržovių ir vaisių (raudonos, oranžinės ir žalios spalvos) gauname beta karoteno, kuris žarnyne yra konvertuojamas (paverčiamas) vitaminu A. Brokoliai, morkos, paprikos, špinatai, batatai (saldžiosios bulvės), pomidorai - puikūs šio provitamino šaltiniai.  

Beta gliukanai stiprina įgimtą imuninę sistemą, kuri pirmoji stoja į kovą su virusais ir bakterijomis. Organizmas negali pats pasigaminti beta gliukanų, todėl rekomenduojama reguliariai vartoti maisto produktų, kuriuose beta gliukanų yra daugiausiai: grybų, avižinių  ir perlinių kruopų, jūros dumblių.

Įvairūs prieskoniai (ciberžolė, raudonėlis, čiobrelis, bazilikas, šalavijas, rozmarinas, juodieji ir čili pipirai, ir kt.), česnakai ir svogūnai ne tik praturtins jūsų patiekalų skonį, bet ir padės organizmui kovoti su įvairiomis infekcijomis. Naudokite juos sriuboms, troškiniams, užtepėlėms, mėsos ir daržovių patieklams ruošti.

Vitaminas D padeda reguliuoti imuninę sistemą, mažina infekcijų riziką. Jis aktyvuoja organizmo T ląsteles, kurios aptinka ir sunaikina virusus ir bakterijas. Be saulės ir/ar vitamino D3 papildų neįmanoma gauti pakankamo vitamino D kiekio, tačiau praturtindami savo racioną tokiais produktais kaip žuvų kepenų aliejus, sviestas, kiaušinių tryniai, daigintos sėklos, grybai, gausite ne tik šiek tiek vitamino D, bet ir kitų naudingų medžiagų.

Vitamino C reikšmė imuninei sistemai jau seniai žinoma ir įrodyta daugeliu mokslinių tyrimų. Kadangi žmogaus organizmas negali nei pats pasigaminti, nei kaupti jo atsargų, privalome šio svarbaus vitamino kasdien gauti su maistu. Tokie produktai kaip serbentai, šaltalankio uogos, citrusiniai vaisiai, brokoliai, briuselio kopūstai, petražolės, paprikos, ananasai, kopūstai, braškės, pomidorai, kinrožių (hibiscus) arbata, yra puikūs vitamino C šaltiniai ir turime stengtis jų valgyti kasdien, pagal sezoną. Žiemą tinka ir šaldytos uogos - jose vitamino C vis dar yra išlikę nemažai. Beje, streso metu organizmas sunaudoja ypatingai daug vitamino C, todėl patiriant stresą, ypač lėtinį, besitęsiantį ilgai - verta ne tik valgyti pakankamai daug vitamino C turinčių produktų, bet galbūt ir vitamino C papildų (prieš tai pasikonsultavus su gydytoju ar vaistininku).

Cinkas dalyvauja beveik visuose procesuose, susijusiuose su imunitetu. Jis padeda palaikyti optimalų T ląstelių skaičių ir baltųjų kraujo kūnelių funkcionavimą. Produktai, kuriuose gausu cinko: jautiena, austrės, kiaušinio tryniai, silkė, imbieras, aviena, saulėgrąžų ir moliūgo sėklos, jūros gėrybės, nešlifuoti grūdai.

Moksliniai tyrimai rodo, kad rafinuotas (perdirbtas) cukrus net kelioms valandoms po suvartojimo   stipriai susilpnina mūsų imuninę sistemą. Sumažinę ar apriboję cukraus ir krakmolingų produktų vartojimą ne tik padėsite imunitetui atlikti savo funkcijas, bet ir pagerinsite savo savijautą. Kad tai padaryti būtų lengviau, valgykite pakankamai baltymų ir gerųjų riebalų turinčio maisto, nepamirškite gerti pakankamai vandens ir gerai išsimiegoti - miegas turi atsidurti jūsų prioritetų sąrašo viršuje.

Imunitetą galite sustiprinti ir naudodami šalto vandens terapiją. Pradėkite nuo 5 sekundžių. Nusiprausę po šiltu, kai kūnas bus įšilęs, atsukite šaltą (vėsų) vandenį ir pastovėkite po juo 5 sekundes, stengdamiesi kvėpuoti ramiai, kiek  įmanoma labiau atsipalaiduoti. Po kelių dienų pastebėsite, kad kasdien galite išstovėti vis ilgiau, ir po šaltesniu vandeniu. Po tokios terapijos stebėkite,, stiprėja jūsų imunitetas, gerėja miegas ir fizinis pajėgumas, nebešala galūnės, jaučiatės energingesni ir žvalesni.

Būkite sveiki ir stiprūs.

 

Parengė Šiaulių visuomenės sveikatos biuro specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos srityje, Ilona Kuodienė