SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Spalio 18 - Pasaulinė menopauzės diena

Kasmet, spalio 18 dieną minima Pasaulinė menopauzės diena. Nors su menopauze anksčiau ar vėliau susidursime visi, ir tos, kurios gimėme moterimis, ir tie, kurie su jomis gyvena - šis, natūralus moters gyvenimo laikotarpis, vis dar yra apipintas mitais ir nežinojimu, abejingumu ar nederamais juokeliais, klaidingomis diagnozėmis ar diagnozių nebuvimu. Tačiau taip būti neturėtų. Nes žinojimas yra galia.

Ar žinojote, kad 2019 m. Tarptautinės sveikatos draudimo kompanijos BUPA atlikta apklausa parodė, kad trims iš penkių, Jungtinėje Karalystėje gyvenančių moterų, dažniausiai nuo 45 iki 55 metų, menopauzės simptomai neigiamai paveikė jų darbą ir  kad beveik 900 000 jų buvo priverstos palikti darbovietes neapibrėžtam laikotarpiui. BUPA atkreipia dėmesį, kad tokio amžiaus moterys dažnai būna pasiekusios savo „patirties piką“, užima aukštas vadovių pareigas, o jų pasitraukimas iš darbo šiame etape neigiamai veikia lyčių lygybę vykdomąjame lygmenyje ir gali dar labiau prisidėti prie vyrų ir moterų darbo užmokesčio ir pensijų skirtumo.

O ar žinote, kad egzistuoja daugiau nei 40 (!) pripažintų, su perimenopauze ir menopauze susijusių simptomų. Labai maža tikimybė, kad  vienai moteriai teks patirti juos visus, tačiau bent keletą simptomų, tam tikru perėjimo į pomenopauzinį laikotarpį metu, silpniau ar stipriau, patirs dauguma.

Karščio pylimas (ir naktinis prakaitavimas) yra dažniausiai pasitaikantys simptomai, kuriuos, manoma, patiria iki 80% moterų menopauzės metu. Gera žinia - anksčiau ar vėliau jie išnyks.

Makšties sausumas, kitas labai dažnas simptomas, kuris, pasireiškia  bendru diskomfortu, deginimo, perštėjimo pojūčiais, skausmingu lytiniu aktu. Deja, nesiimant priemonių, šis simptomas niekur nedings. Viena iš galimų priemonių, kurias verta būtų išbandyti (ypač moterims, kurioms dėl vienokių ar kitokių priežasčių nerekomenduojama pakaitinė hormonų terapija), galėtų būti šaltalankų aliejus, kuriame gausu Omega 7 riebiųjų rūgščių. 2014 metais išleistame, dvigubai aklame, placebo kontroliuojamame klinikiniame tyrime gauti rezultatai parodė šaltalankio aliejaus efektyvumą mažinant makšties gleivinės sausumą.

Tačiau tai yra tik du, dažniausiai pasitaikantys simptomai, apie kuriuos žino daugelis moterų. Kviečiame atkreipti dėmesį ir į kitus, mažiau „populiarius“ simptomus, kad kada nors (artimoje ar tolimoje ateityje, o gal dabar), negalvotumėte jog „kraustotės iš proto“ - kaip tai įvardija moterys, dalindamasi savo patirtimi socialiniuose tinkluose ar su draugėmis prie arbatos puodelio.

  • padažnėjęs širdies ritmas,
  • nerimas,
  • depresija,
  • slogi nuotaika,
  • nuotaikų kaita, pereinanti į pyktį, įniršį
  • dėmesio stoka,
  • suprastėjusi atmintis,
  • sąnarių skausmas,
  • raumenų sąstingis,
  • krūtų tempimas, skausmas,
  • virškinimo problemos, pilvo pūtimas,
  • sustiprėjusios alerginės reakcijos,
  • padidėjęs veido plaukuotumas,
  • galvos skausmas, svaigimas
  • degančios burnos ir/ar liežuvio sindromas
  • spengimas ausyse (tinitas)
  • susilpnėję nagai,
  • galūnių dilgčiojimas ar „elektros šoko“ pojūtis,
  • pakitęs kūno kvapas,
  • plaukų slinkimas ir/ar retėjimas,
  • odos niežėjimas ir/ar šerpetojimas,
  • šaltos, drėgnos ir lipnios odos pojūtis,
  • miego sutrikimai (sunku užmigti, dažnai prabundama),
  • sumažėjęs (ar visai dingęs) lytinis potraukis (libido),
  • lėtinis nuovargis,
  • šlapimo nelaikymas,
  • svorio priaugimas,
  • dantenų kraujavimas ir/ar blogas burnos kvapas.

Kasmet Tarptautinė menopauzės draugijos (IMS) valdyba nusprendžia sutelkti dėmesį į vis kitą, su menopauze susijusį simptomą. Šiuos, 2021 metus buvo nuspręsta paskirti osteoporozei. Osteoporozė ir su ja susiję  lūžiai yra labiausiai paplitusi lėtinė metabolinė kaulų liga - kasmet pasaulyje fiksuojama net apie 8,9 milijono atvejų.

Nors osteoporoze serga ir vyrai, tačiau gerokai rečiau nei moterys ir suserga ja visu dešimtmečiu vėliau. Kaulų mineralinis tankis tiek moterims, tiek vyrams, pradeda mažėti  jau nuo trisdešimties metų, tačiau moterims po menopauzės (nesvarbu kokiame amžiuje ji prasideda), kaulų retėjimas pradeda vykti gerokai greičiau. Viena iš priežasčių, kodėl ši liga šitaip „diskriminuoja“ moteris po menopauzės - sumažėjęs hormonų estrogenų kiekis. Estrogenai slopina kaulą ardančių ląstelių osteoklastų* veiklą, o ženklus jų sumažėjimas menopauzės laikotarpiu nulemia spartų osteoporozės progresavimą.

Tarptautinė menopauzės draugija pabrėžia, kad pagrindinis dėmesys norint išvengti osteoporozės  turi būti skiriamas mitybai ir gyvenimo būdui. Rekomenduojama reguliariai valgyti gausiai kalcio turinčių produktų; per dieną su maistu gauti ne mažiau kaip 1g baltymų vienam kilogramui kūno svorio (šį kiekį pasieksite, jei baltymų turinčių produktų valgysite kiekvieno valgio metu ir užkandžiams); užtikrinti pakankamą vitamino D kiekį kraujyje; būti fiziškai aktyvioms; mesti rūkyti (jei to nepadarėte iki šiol); sumažinti suvartojamos kavos ir alkoholio kiekį.

Kalbant apie kalcį norime priminti, kad kalcio gausu ne tik pieno produktuose. Jei priklausote vienam trečdaliui Lietuvos gyventojų kurie, statistikos duomenimis, netoleruoja pieno cukraus laktozės, arba jums buvo diagnozuota ar įtariama alergija pieno baltymui kazeinui, nenusiminkite ir neskubėkite į vaistinę pirkti kalcio papildų. Puikiai įsisavinamo kalcio gausu visose, tamsiai žalios spalvos lapinėse daržovėse, tokiose kaip mangoldai, burokėlių lapai, kale lapiniai kopūstai, brokoliai, kopūstai, petražolės, gražgarstės, romaninės salotos, sultenės, bok choy, ropių lapai. Kalcio gausite ir valgydamos migdolus, sardinių konservus su kaulais, grikius, kiaušinio trynius, sezamo sėklas, tahini, melasą. Beje, špinatai, rabarbarai, grūdai, mažas skrandžio rūgštingumas mažina kalcio įsisavinimą. Taip pat ir per dideliais kiekiais vartojamas magnis, cinkas, natris ir geležis (papildų forma) -  todėl maisto papildus, kaip ir vaistus,  vartokite atsakingai.

Kiekvienai moteriai (ir vyrams taip pat), bent kartą per metus, geriausiai rudens pradžioje, rekomenduojama atlikti vitamino D kraujo tyrimą. Gavus atsakymą apie šį, per vasarą prikauptą saulės vitaminą (kuris iš tikro yra hormonas), pasitarus su šeimos gydytoju ar vaistininku visą žiemą ir pavasarį reikėtų vartoti atitinkamą vitamino D3 kiekį (matuojamą TV - tarptautiniais vienetais).

Dar geriau, jei vitaminas D3 būtų vartojamas kartu su vitaminu K2 (išskyrus žmones, vartojančius kraują skystinačius vaistus, antikoaguliantus). Vitaminas K2 ne tik padeda palaikyti normalią kaulų būklę, bet ir tarpininkauja kalcio paskirstymui organizme, nukreipdamas jį į kaulus, o ne į arterijas. Dėl arterijų kalcifikacijos jos tampa mažiau elastingos, didindamos širdies ir kraujagyslių ligų ir mirties riziką.

Ne mažiau svarbus veiksnys kaulų sveikatos išsaugojime yra sportas. Ir nors kai kurios moterys iki šiol yra įsitikinusios, kad jėgos treniruotės su dideliais svoriais yra labai „nemoteriška“, specialistai (remdamiesi moksliniais tyrimais) nepailsdami siekia šį mitą paneigti, teikdami, kad mechaninė kaulų apkrova skatina osteoblastų* aktyvumą, gerina kaulinio audinio mineralizaciją. Statistika teigia, kad osteoporoze dažniau serga mažo kūno svorio ir smulkaus sudėjimo moterys, todėl ypač joms, jėgos treniruotės su pakankamai dideliais svoriais (ne rožiniais, 500g. sveriančiais svareliais), galėtų padėti sustiprinti kaulus, sumažinti osteoporozės ir su ja susijusių kaulų lūžių riziką.

Tarptautinė menopauzės draugija atkreipia dėmesį ir į būtinybę peržiūrėti kritimo riziką didinančių vaistų, tokių kaip raminamieji ir nerimo simptomus slopinantys anksiolitikai, vartojimą ir į pusiausvyrą ir koordinaciją gerinančių pratimų svarbą.

Žinojimas yra galia. Šio straipsnio tikslas nėra išgąsdinti moteris (ir su jomis gyvenančius vyrus). Priešingai, padėti suprasti save, savo kūną ir pokyčius vykstančius jame - dėl savęs, ir dėl ateinančių kartų. Nes tik pažindamos save, mes galėsime padėti kitiems (savo gydytojams, parneriams, darbdaviams ir kolegoms, šeimos nariams, draugėms) padėti mums kuo sklandžiau pereiti iš vieno gražaus gyvenimo etapo į kitą, ne mažiau gražų laikotarpį, kuriame mūsų laukia daugelis jo privalumų - jei tik nusiteiksime pozityviai.

 

Žodynėlis:

  • Premenopauzė – laikotarpis iki menstruacijų nutrūkimo, kuomet atsiranda pirmieji mėnesinių ciklo sutrikimai, jos tampa nereguliarios, retos arba atvirkščiai – dažnos, negausios arba labai gausios, gali atsirasti protarpiniai kraujavimai.
  • Perimenopauzė -  periodas, kada mažėja estrogenų gamyba, ryškėja menstruacijų ciklo pokyčiai, atsiranda vegetacinės nervų sistemos sutrikimai - pasireiškia įvairūs simptomai.
  • Postmenopauzė – laikotarpis, praėjus 12 mėnesių po paskutinių menstruacijų. Tačiau šis periodas nereiškia menopauzės pabaigos, nes visi išvardinti nemalonūs menopauzės sukeliami simptomai gali tęstis net iki 10 metų.
  • Osteoblastai - kaulinio audinio ląstelės, gaminančios kaulo organinę dalį.
  • Osteoklastai - kaulinio audinio ląstelės, gebančios ardyti kaulą ir sukalkėjusią kremzlę. Osteoklastai dalyvauja kaulo formavime, augime, nuolatiniame jo persitvarkyme, svarbūs kalcio apykaitai tarp kaulų ir kraujo.

 

Parengė Šiaulių visuomenės sveikatos biuro specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos srityje, Ilona Kuodienė

Literatūra:

 

  1. https://www.imsociety.org/wp-content/uploads/2021/09/Final-White-Paper-2021-for-translation.pdf
  2. https://www.imsociety.org/wp-content/uploads/2021/10/WMD-2021-English-Poster.pdf
  3. https://www.nhs.uk/conditions/menopause/symptoms/
  4. https://balance-website-prod.s3-eu-west-1.amazonaws.com/uploads/2021/09/Menopause-and-me.pdf
  5. https://committees.parliament.uk/work/1416/menopause-and-the-workplace/
  6. Osiecki, H. (2014). The Nutrient Bible. Bio Concepts Publishing; 9th edition
  7. https://www.vle.lt/straipsnis/osteoklastai/
  8. https://www.vle.lt/straipsnis/osteoblastai/