SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

BURNOS PROBIOTIKAI

Probiotikų nauda žmogaus organizmui žinoma jau seniai, tačiau paskutinius dvidešimt metų probiotikų tyrinėjimai ir naudojimas labai išpopuliarėjo. Bakterijos žmogaus organizme gyvena ne tik žarnyne, bet ir ant odos, burnoje, kvėpavimo ir kt. sistemose. Tyrinėjant probiotikų poveikį žmogaus organizmui pastebėta, kad tam tikros probiotikų rūšys gali būti naudingos ir burnos ertmei bei padėti kovoti su dažnai paplitusiomis ligomis – dantų ėduonimi ir lėtiniu periodontitu. Dantų ėduonis ir uždegiminės periodonto ligos, gingvitas, periodontitas atsiranda, kuomet burnos ertmė pasižymi pakitusiu pH, kuris sudaro palankias sąlygas vyrauti patogeninėms bakterijoms.  Tačiau vis daugėja įrodymų, kad tam tikrų probiotikų rūšių poveikis burnos ertmės sveikatai gali būti  ypač naudingas. Todėl, pamažu,  burnos probiotikų naudojimas išsivysčiusiuose šalyse įgauna pagreitį.

Pavyzdžiui, viena iš probiotikų grupių yra - Lactobacillus bakterijos, kurių yra apie 50 skirtingų rūšių. Šios bakterijos gamina natūralius antibiotikus, tokius kaip laktocidinas ir acidofilinas, kurie stiprina imunitetą. Laktobacilos slopina paradontozę sukeliančių patogenų augimą.  Įrodyta, kad kasdienis fermentuotų pieno produktų vartojimas sumažina dėl parodontozės atsiradusias dantenų kišenes, sumažėja jų zondavimo gylis, dėl to pagerėja klinikinis dantenų prisitvirtinimas prie kaulo. Tai patvirtina ir atliktų mokslinių tyrimų  (Probiotics and Chlorhexidine Oral Rinses in Orthodontic Patients: A Randomized Clinical Tria. 2019, Effect of Probiotic Consortium on the Local Inflammatory Process in Chronic Periodontitis 2013) rezultatai, įrodantys, kad įprastas (tris kartus per dieną, aštuonias savaites) maisto papildų, kurių sudėtyje yra Lactobacillus salivarius, vartojimas turėjo teigiamos naudos dantenų kišenės gylio bei apnašų rodiklio pokyčiui, asmenims, kuriems yra didelė periodonto ligos rizika (pvz. rūkantiems žmonėms). Kita probiotikų grupė, naudinga kovojant su burnos ligas sukeliančiomis bakterijomis, yra Bifidobakterijos, kurių žinoma 30 skirtingų rūšių . Šių probiotikų rūšis sukelia teigiamus pH pokyčius, gamindamos pieno ir acto rūgštis, taip sudarydamos nepalankią terpę daugintis ėduonį sukeliančioms bakterijos. Jos taip pat padeda geriau absorbuoti mineralus bei stiprinti danties audinius. Taip pat probiotikai gali padėti atstatyti burnos mikrofloros pusiausvyrą ir duoti puikių rezultatų kovojant ne tik su periodonto audinių ligomis, ėduonimi, bet  ir  su blogu burnos kvapu (halitoze), burnos grybeliniu susirgimu - kandidoze.

Gali kilti klausimas, kokiais būdais galime savo organizmą aprūpinti reikalingais probiotikais... Gerosiomis bakterijomis savo organizmą galime papildyti vartodami maisto papildus, kuriuose  vienoje kapsulėje slypi milžiniški kiekiai gerųjų bakterijų. Tačiau reikėtų atkreipti dėmesį, kokiai organizmo  sričiai yra skirtas maisto papildas. Kadangi skirtingos gerųjų bakterijų rūšys pasižymi skirtinga nauda mūsų organizmui. Gaminant maisto papildus atrenkamos tos gerosios bakterijų rūšys bei kolonijos, kuriai sričiai preparatas bus skirtas. Todėl didelės naudos iš probiotikų, kurie skirti žarnynui, burnos būklei galime ir negauti. Ir atvirkščiai, iš burnos probiotikų vartojimo didelės naudos žarnynui taip pat nereikėtų tikėtis. Tačiau galime kliautis ne tik maisto papildais, bet ir natūraliais gerųjų bakterijų šaltiniais, kurių gausu fermentuotose maisto produktuose. Jų teigiamą naudą pabrėžia ir atlikti moksliniai tyrimai. Mokslininkai (A.Z. Javid, E. Amerian ir kt. 2015)  naudojo epidemiologinius duomenis, kad įvertintų periodonto sveikatos būklę ir pieno produktų, tokių kaip sūris, pienas ir jogurtas vartojimo naudą. Jie nustatė, kad asmenys, ypač nerūkantys žmonės, kurie reguliariai vartodavo jogurtą ar gėrimus, kurių sudėtyje buvo pieno rūgšties, turėjo mažesnį dantenų paslankumą, lyginant su asmenimis, kurie šių pieno produktų vartojo nedaug. Panašaus efekto nepastebėta vartojant pieną ar sūrį.  Šio tyrimo metu buvo nustatyta, kad probiotikų ilgesnis buvimo laikas burnos ertmėje po gydymo nutraukimo yra mažai tikėtinas, todėl tyrimą atlikę mokslininkai rekomenduoja probiotikus ar jų turinčius maisto produktus vartoti reguliariai, kadangi probiotikais praturtinto maisto įtraukimas skatina sveiką gyvenimo būdą, atidėdamas ir sustabdydamas periodonto ligų patologijas.

Taigi, rūpindamiesi savo sveikata, nepamirškite mityba papildyti natūraliai fermentuotais maisto produktais. Reguliarus jų vartojimas organizmą aprūpins gerosiomis bakterijomis, kurios padės ateityje išvengti įvairių sveikatos sutrikimų, taip užtikrinant puikią savijauta!

 

Rūpinkimės savo šypsena!

Visuomenės sveikatos specialistė,

vykdanti sveikatos stiprinimą

burnos sveikatos srityje:

Karolina Sankauskaitė

Literatūra:

1. A.Z. Javid, E. Amerian, L. Basir. A. Ekramis, M. H. Haghighi-zadech. „Effects of Short-term Consumption of Probiotic Yogurt on Streptococcus Mutans and lactobacilli Levels in 18-30 Years Old Students with Initial Stages of Dental Caries in Ahvaz City“. 2015

2. Noordin, S. Kamin. The effect of probiotic mouthrinse on plaque and gingival inflammation. Annal Dent Univ Malaya 2007; 14: 19–25.

3. Meurman JH, Stamatova I. Probiotikai: indėlis į burnos ertmės sveikatą. Oral Dis 2007; 13: 443-51.

4. Patil MB, Reddy N. Bakterioterapija ir probiotikai odontologijoje. KSDJ. 2006; 2 : 98–102.

5. Sh. Sh. Shrah, S. Nambiar, D. Kamath, E. Sumanm B. Unnikrishnan, A. Desai, S. Mahajan, K. K. Dhawan. Comaparative Evalution pf Plaque Inhibitory and Antimicrobial Efficacy of Probiotics and Chlorhexidine Oral Rinses in Orthodontic Patients: A Randomized Clinical Tria. 2019

6. Twetman S, Stecksen-Blicks C. Probiotikai ir burnos sveikatos poveikis vaikams. „Int J Paediatr Dent 2008“, 18: 3–10.