SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

ONKOLOGINIŲ LIGŲ PREVENCIJA

Primename, kad rūpintis sveikata reikia nuolat, o ne tuomet, kai pasijaučiame prastai ar pradedame jausti ligos simptomus. Prevencinės priemonės padeda užkristi kelią įvairių ligų atsiradimui arba gali padėti sumažinti ligų progresavimą. Šį kartą skatiname atkreipti dėmesį į onkologinių ligų prevenciją.

Europos kovos su vėžiu kodeksas – tai Europos Komisijos iniciatyva rengiama informacija žmonėms apie priemones, kurių jie turėtų imtis siekdami sumažinti savo ir šeimos narių riziką susirgti vėžiu. Dabartinį – 4-jį – Kodekso leidimą sudaro 12 rekomendacijų, kuriomis dauguma žmonių gali vadovautis neturėdami specialaus pasirengimo. Kuo žmonės labiau atsižvelgs į jas, tuo labiau sumažins savo riziką susirgti vėžiu. Apskaičiuota, kad Europoje beveik pusės mirčių nuo vėžio būtų išvengiama, jei kiekvienas gyventojas gyventų pagal šiuos siūlymus:

1. Nerūkykite. Nevartokite jokių tabako gaminių. Pagalba metantiems rūkyti: www.nerukysiu.lt/

2. Pasiekite, kad jūsų namuose nebūtų rūkoma. Palaikykite nuostatą nerūkyti jūsų darbo vietoje.

3. Siekite, kad jūsų kūno svoris būtų normalus – palankus sveikatai.

4. Būkite fiziškai aktyvūs kiekvieną dieną. Ribokite laiką, kurį praleidžiate sėdėdami.

5. Maitinkitės sveikai:

- Valgykite daug viso grūdo produktų, ankštinių ir kitokių daržovių bei vaisių.

- Ribokite kaloringo maisto (turinčio daug cukraus ir riebalų) vartojimą, venkite saldžių gėrimų.

- Venkite apdorotos mėsos (rūkytų mėsos produktų, konservų ir pan.), ribokite raudonos mėsos ir sūraus maisto vartojimą.

6. Ribokite bet kokios rūšies alkoholio vartojimą. Siekiant išvengti vėžio geriausia jo nevartoti visai.

7. Venkite per ilgai būti saulėje, ypač nuo to saugokite vaikus. Naudokitės apsaugos nuo saulės priemonėmis. Nesinaudokite soliariumais.

8. Saugokitės vėžį sukeliančių medžiagų poveikio savo darbo vietoje vadovaudamiesi saugaus darbo instrukcijomis. Išsiaiškinkite, ar nesate veikiami natūraliai jūsų namuose susidarančios pernelyg didelės koncentracijos radono spinduliuotės. Imkitės priemonių jai sumažinti.

9. Kūdikio žindymas mažina motinos riziką susirgti vėžiu, ypač krūties. Jei tik galite, žindykite savo kūdikį.

10. Pakaitinė hormonoterapija (PHT) didina tam tikrų formų vėžio riziką. Ribokite PHT vartojimą.

11. Suteikite galimybę savo vaikams dalyvauti skiepų programose:

- Hepatito B (naujagimiams)

- Žmogaus papilomos viruso (ŽPV) (mergaitėms)

12. Dalyvaukite atrankinės patikros programose dėl vėžio:

- Priešinės liaukos vėžio (vyrams)

- Gimdos kaklelio vėžio (moterys)

- Krūties vėžio (moterys)

- Storosios žarnos vėžio (vyrai ir moterys)

Lietuvoje vykdomos 5 prevencinės sveikatos programos leidžia anksti nustatyti sunkias ligas ir efektyviai jas gydyti. Programos atliekamos nemokamai. Jeigu priklausote amžiaus grupei, kuriai skirtos šios prevencinės sveikatos patikros, kreipkitės į savo šeimos gydytoją. Jis suteiks daugiau informacijos ir nukreips jus pas atitinkamus specialistus diagnozei patikslinti.

Nuoroda į paveikslėlį: http://www.sveikatos-biuras.lt/news_images/20190829155216.jpg

Pagal Nacionalinio vėžio instituto duomenis informaciją parengė Šiaulių visuomenės sveikatos biuro specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Monika Juknytė