SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Mažos, bet galingos... kas? Tai - sėklos ir jų daigeliai

Nors ir mažos, tačiau įvairios sėklos yra puikus baltymų, maistinių skaidulų, geležies, vitaminų ir Omega  3 riebiųjų rūgščių šaltinis. Sėklos padeda išsaugoti sveikus plaukus ir odą, šalinti toksinus, išlaikyti hormonų balansą ir pasirūpinti širdies ir kraujagyslių sistema. 

Daiginant sėklas, jų krakmolas paverčiamas lėtaisiais angliavandeniais, „išlaisvinami“ virškinimą skatinantys enzimai, o maistinės medžiagos yra geriau pasisavinamos.

 

Sezamo sėklos.

Sezamo sėklose gausu vitamino E, būtino sveikai odai, taip pat širdžiai ir nervų sistemai stiprinti. 

Sezamo sėklose gausu fitohormonų (augalų hormonų) sezamino ir sezamolino, kurie, kaip rodo mokslinių tyrimų rezultatai, gali padėti mažinti kraujospūdį ir apsaugoti kepenis nuo toksinų daromos žalos. 

Sezamų sėklos - vienas iš naudingiausių, gerai įsisavinamo kalcio šaltinių, būtino sveikiems kaulams ir dantims. 

Kaip valgyti?

Berkite ant salotų, orkaitėje keptų ar garuose virtų daržovių, įmaišykite į kepinius, vietoje džiūvėsėlių, prieš kepimą apvoliokite žuvies gabaliukus.

Parduotuvėje galima nusipirkti (arba paruošti patiems) tahini padažą, kuriuo galima gardinti avinžirnių užtepėlę (humusą), įvairius padažus salotoms ar tiesiog tepti ant duonos skrebučio su medumi. Tahini turi specifinį, šiek tiek kartoką skonį, kuris jūsų patiekalams suteiks pikantiškumo. 

 

Saulėgrąžų sėklos. 

Kaip ir sezamo sėklose, saulėgrąžų sėklų branduoliuose gausu antioksidanto vitamino E, naudingo plaukams ir odai, ląstelių apsaugai nuo laisvųjų radikalų.

Saulėgrąžos yra puikus B grupės vitaminų šaltinis, o ypač folio rūgšties, būtinos nėštumo metu ir stipriam imunitetui palaikyti. 

Sėklose taip pat gausu baltymų, širdies ir kraujagyslių sistemai naudingų gerųjų riebalų. 

Kaip valgyti?

Kaip užkandį: suvalgykite saujelę kartu su obuoliu (ar kitu vaisiumi) - sėklose esantys baltymai ir riebalai padės sotumo jausmą ir energiją išlaikyti ilgiau, nei suvalgius tik vaisių. 

Sudaiginkite sėklas - saulėgrąžų sėklos yra vienos iš lengviausiai daiginamų, o jų žali daigeliai - labai maistingi. 

 

Moliūgo sėklos. 

Ypač naudingos vyrams. Moliūgo sėklose gausu cinko, būtino mineralo vyrų vaisingumui skatinti ir palaikyti, taip pat prostatos ligų prevencijai. 

Moliūgo sėklos puikus produktas širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai - nepakeičiamos riebiosios rūgštys, padeda išlaikyti sveikas kraujagysles ir sumažinti „blogąjį“ (mažo tankio lipoproteinai - MTL) cholesterolį. 

B grupės vitaminai, magnis, geležis, baltymai - visų jų gausite reguliariai valgydami moliūgo sėklas. Beje, moliūgų sezonas artėja - neišmeskite sėklų, o sudžiovinkite jas ir turėsite puikų užkandį. 

Kaip valgyti?

Džiovintas,  šiek tiek pakepintas arba keletą valandų išmirkytas - kaip užkandį. Berkite ant salotų, trintų sriubų (šiek tiek pakepintos idealiai tinka su trinta moliūgų sriuba), dėkite į naminę sėklų duoną arba į sausus pusryčius „miusli“ (avižinių dribsnių, sėklų ir džiovintų vaisių mišinys). 

 

 Linų sėmenys.

Išmirkyti vandenyje linų sėmenys išskiria gleives - tirštą, į drebučius panašią masę, kuri padengia žarnyną, ramina ir gydo audinius. Linų sėmenys - puikus skaidulų šaltinis, kuris padeda sumažinti „blogojo“ cholesterolio (MTL) kiekį kraujyje, sureguliuoti cukraus kiekį kraujyje, veikia kaip apetitą mažinanti priemonė ir padeda išvengti vidurių užkietėjimo. 

Linų sėmenyse gausu nepakeičiamų riebiųjų rūgščių Omega-3, kurios gali sumažinti pavojingų trigliceridų kiekį kraujyje ir taip padėti išvengti insulto ir infarkto. Omega 3 taip pat naudingos akims, sąnariams ir smegenims. 

Kaip valgyti?

Visada pirkite nemaltas linų sėmenis ir susimalkite tik tiek, kiek reikia 1-2 kartams - maltos linų sėmenys (ir aliejus) labai greitai oksiduojasi ir tampa kenksmingomis. Todėl būtina sėklas malti tik prieš vartojant, o aliejų pirkti tik šviežiai spaustą ir iki pardavimo laikomą šaldytuve. Nusipirkę aliejų taip pat laikykite šaldytuve, o dar geriau šaldymo kameroje supilstytą į labai mažus buteliukus, kad ištraukus būtų galima suvartoti per keletą dienų. 

Maltas linų sėmenis galite berti į košes, jogurtą ar kokteilius. 

Daiginant linų sėmenis (sudygsta per porą parų) išsiskiria daugiau baltymų ir Omega 3 riebiųjų rūgščių. 

 

Kanapių sėklos. 

Kanapių sėklos pasižymi idealiu Omega 3, 6 ir 9 riebiųjų rūgščių balansu, kurį išlaikyti būtina norint apsaugoti širdį ir smegenis. 

Kanapių sėklose gausu baltymų ir maistinių skaidulų, reikalingų žarnyno ir širdies veiklai, o kanapių fitohormonai padeda išlaikyti žmogaus hormonų balansą. 

Valgydami kanapių sėklas padėsite savo sąnariams ir odai - jos pasižymi uždegimą mažinančiomis savybėmis. 

Kaip valgyti?

Berkite kanapių sėklas į salotas, košes, jogurtą, maišykite į duonos tešlą. Lukštentas kanapių sėklas dėkite į žaliuosius kokteilius - sėklų baltymai padės jums ilgiau išlikti sotiems ir energingiems. Sutrynę kanapių branduolius su vandeniu ir perkošę - pasigaminsite puikaus augalinio „pieno“. 

 

 Aguonų sėkos. 

Nors aguonas Lietuvoje dažniausiai prisimename tik per Kūčias, tačiau tikrai verta jas įtraukti į savo racioną gerokai dažniau. Aguonų sėklose gausu geležies, fosforo, B grupės vitaminų, polinesočiųjų  ir mononesočiųjų riebalų, apsaugančių širdį. Tradicinėje Ajurvedos medicinoje aguonų sėklos naudojamos kaip bendras tonikas ir viduriavimą mažinantis vaistas, o arbata - kaip nervinę įtampą ir nerimą mažinanti priemonė. 

Kaip valgyti?

Aguonų sėklos yra per mažos, kad galėtume jas gerai sukramtyti, todėl norėdami pasisavinti visas naudingąsias medžiagas, prieš vartojimą sėklas rekomenduojama sumalti. Barstyti ant sausų pusryčių, jogurto, dėti į kepinius ir netgi į makaronų ar žuvies patiekalus. Norėdami gauti dar daugiau naudos, aguonų sėklas išmirkykite ir sudaiginkite. 

 

Parengė: Ilona Kuodienė, Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos skatinimo srityje.

 

Šaltiniai:

1. Curtis S. (2013) Healing Foods. DK London. Pp. 94-95

2. http://www.sveikata.org/cija-seklu-ir-linu-semenu-nauda/