SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Cukinijų nauda žmogaus organizmui.

Cukinijos - vienos dosniausių daržovių Lietuvoje. Už joms skirtą nedidelį plotelį darže ar sodo kampe cukinijos atsidėkoja vitaminais, mineralais, skaidulomis ir vandeniu turtingais vaisiais, kurių sezonas tęsiasi iki pat rudens.

Nepražiopsokite ir skinkite cukinijas kuo dažniau ir jaunesnes - taip nereikės sukti galvos, ką gaminti iš peraugusių vaisių - kuo jaunes, tuo jos skanesnės, turi plonesnę odelę ir valgomą neiškorėjusį vidų.

Daug vandens ir mažai kalorijų turinčios cukinijos  - puikus pasirinkimas vasarą, norint paruošti lengvus, maistingus bet nekaloringus patiekalus.

 

Kuo cukinijos naudingos mūsų sveikatai? 

Žarnynui.

Cukinijose gausu abiejų rūšių skaidulų - tirpių ir netirpių.

Netirpios skaidulos ir didelis vandens kiekis cukinijose padidina išmatų tūrį ir padeda lengviau išsituštinti, mažina vidurių užkietėjimą.

Tirpios skaidulos yra prebiotikai - gerųjų bakterijų, gyvenančių žarnyne, maistas.

Cukraus kiekio sureguliavimui kraujyje.

Skaidulos taip pat svarbios norint sureguliuoti cukraus kiekį kraujyje - jos pristabdo staigų cukraus kilimą pavalgius.

Pektinas, vandenyje tirpios skaidulos, kurių gausu cukinijose, veikia ypač efektyviai mažinant „blogojo“ (MTL) cholesterolio kiekį.

Širdies sveikatai.

Cukinijose gausu magnio, mineralo, kuris gali sumažinti širdies ir kraujagyslių ligų riziką.

Folio rūgštis, kurios gausu cukinijose ir kitose daržovėse, padeda suskaidyti homocisteiną, kraujyje esančią amino rūgštį, kurios padidėjimas siejamas su didesne išeminės širdies ligos, periferinių kraujagyslių ligos ir insulto rizika. Homocisteinas pažeidžia kraujagyslių endotelį, skatina trombogenezę ir aterosklerozės vystymąsi. 

Metaboliniam balansui.

Manganas, mineralas, kurio gausu cukinijose, padeda pasisavinti baltymus ir angliavandenius, virškinti ir pasisavinti riebalus, skatina lytinių hormonų gamybą ir mažina kraujospūdį.

Regėjimui.

Vitaminas C, beta-karotenas ir antioksidantas luteinas -  ypač svarbūs norint išsaugoti puikų regėjimą.

 

Kaip paruošti cukinijas, kad būtų ne tik sveika, bet ir skanu?

  • Šviežias, kuo jaunesnes cukinijas naudokite salotoms gaminti.
  • Dėkite į lengvus troškinius ir sriubas.
  • Naudokite kaip „laivelius“ - pridėkite kitų daržovių ir lęšių ar ryžių mišinio ir kepkite orkaitėje.
  • Kepkite užkepėles.
  • Naudojant specialų prietaisą ar paprastą skustuką, galite pasigaminti cukinijų makaronų, kuriuos pagardinę baziliko padažu „Pesto“ turėsite lengvą, nekaloringą, bet sotų vasarišką patiekalą.
  • Juostelėmis supjaustytomis cukinijomis galima pakeisti ir įprastus lazanijos lakštus.
  • Griežinėlius galima apvolioti džiūvėsėlių ir kietojo sūrio mišiniu ir trumpai apkepti keptuvėje.
  • Cukinijos puikiai tinka žaliesiems kokteiliams ruošti - taip organizmą papildysite ne tik vandeniu, bet ir elektrolitais (mineralais), kurių gausu šiose žaliose gražuolėse.
  • Įtarkuokite cukinijos į įprastus blynelius - taip lengviau pasieksite rekomenduojamą 5 porcijų daržovių per dieną normą.
  • Iš cukinijų galima kepti ir pyragus, keksiukus, duoną.
  • Cukinijų žiedai - gurmano svajonė. Iškepkite cukinijų žiedus, išmirkytus tešloje ar įdarytus rikotos sūriu. Žieduose gausu folio rūgšties ir kalio.
  • Cukinijų „pagaliukai“ su humusu (avinžirnių užtepėle) - puikus, greitai paruošiamas užkandis.

 

Būkite sveiki ir sotūs.

Parengė: Ilona Kuodienė, Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos skatinimo srityje,

Šaltiniai:

  1. Yang J.,(2012), Effect of dietary fiber on constipation: a meta analysis. World journal of gastroenterology: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23326148
  2. Zaleckis G., Pagrindinių laboratorinių tyrimų žinynas: https://www.ligos.lt/lt/laboratoriniai-tyrimai/homocisteinas/126/
  3. Curtis S. (2013) Healing Foods. DK London. p 31.
  4. https://www.agronomija.lt/auginimas/cukiniju-auginimas/