SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Iškylų TAIP ir NE

Vasaros savaitgalis ar šiltas vakaras po darbo. Prieš akis iškyla vaizdas: ežero pakrantė, sodyba, miškas, ar miesto parkas. Geras oras, gera kompanija, skanus maistas.

Kokių klaidų nedaryti, kad nesugadintumėme šios idilės?

Taip:

  • Planuojant savaitgalį pasitikrinkite orų prognozę, taip lengviau nuspręsite, kur iškylauti. Perfrazuojant visiems žinomą posakį, nėra blogo oro, yra netinkama vieta: jei planuojate leisti aitvarus, rinkitės atviras vietas, jei jus vargina didelis karštis, iškylai rinkitės mišką - ten vėsiau.
  • Šaltkrepšis - būtinybė, jei maistu teks rūpintis patiems. Jei neturite šaltkrepšio ir neplanuojate jo įsigyti - rinkitės tik negendančius produktus.
  • Pasiimkite didelį pledą, kuris taps jūsų „valgomuoju“ (ir papuoš nuotraukas).
  • Pagalvokite apie žaidimus ir varžybas, kuriose galėtų dalyvauti visi. Skraidančios lėkštės, kamuolys, virvė, badmintono raketės, aitvaras, stalo žaidimai. Kuo daugiau aktyvios veiklos sugalvosite, tuo mažiau laiko praleisite valgydami, daugiau linksmų prisiminimų parsivešite.

Maisto idėjos:

  • Vaisiai, uogos.
  • Daržovės: šviežios arba kepimui ant grilio (tik neperkepkite, neapdeginkite). Galima patiekti su avinžirnių užtepėle.
  • Lavašo suktinukai su vištiena ir daržovėmis.
  • Naminiai avižiniai batonėliai  
  • Pilno grūdo makaronų salotos su pomidoriukais, krapais, pinijų riešutais, alyvuogių aliejumi ir citrinos sultimis.
  • Naminiai suši su avokadu, agurkais, kepta žuvimi (būtinai laikyti šaltkrepšyje).
  • Daržovių suktinukai ryžių popieriuje (ryžių popieriaus ieškokite prie Azijos virtuvės produktų).
  • Valgykite lėtai, gerai sukramtykite ir nepersivalgykite.
  • Nuolatos gurkšnokite vandenį.

Ne:

  • Nepalikite viso pasiruošimo iškylai. Nuplaukite, supjaustykite ir sudėkite į dėžutes vaisius ir daržoves. Visus kitus produktus taip pat supjaustykite ir sudėkite į dėžutes. Jei kepsite mėsą, ją taip pat galite užmarinuoti ir sumauti ant iešmelių, kad to nereikėtų daryti gamtoje, kur ne visada yra galimybė gerai nusiplauti rankas.
  • Nepalikite viso pasiruošimo iškylai. Nuplaukite, supjaustykite ir sudėkite į dėžutes vaisius ir daržoves. Visus kitus produktus taip pat supjaustykite ir sudėkite į dėžutes. Jei kepsite mėsą, ją taip pat galite užmarinuoti ir sumauti ant iešmelių, kad to nereikėtų daryti gamtoje, kur ne visada yra galimybė gerai nusiplauti rankas.
  • Nekepkite mėsos ant atviros ugnies. Kuo aukštesnė temperatūra ir kuo ilgiau kepate - tuo daugiau kancerogeninių medžiagų susidaro. Būkite išradingesni ir dažniau iškylaukite be mėsos kepimo ant laužo.
  • Venkite pieno produktų, majonezo, krevečių - jie ypatingai greitai genda. Jei vežatės mėsą ar žuvį - būtinai laikykite jas šaltkrepšyje su specialiais šaldymo įdėklais.
  • Venkite gazuotų saldžiųjų gėrimų. Rinkitės natūralų vandenį. Galite jį gardinti citrinų, apelsinų  skiltelėmis, mėtomis ar agurko griežinėliais.
  • Neapsikraukite daiktais - iškylauti važiuojate tam, kad pailsėtumėte, o ne tam, kad pakuotumėte, išpakuotumėte, dėliotumėte ir saugotumėte daiktus, kuriuos vėliau vėl teks supakuoti ir išpakuoti namuose. Turėkite sąrašą būtiniausių daiktų, bet nepersistenkite. Be to, turėdami mažiau daiktų, skatinsite savo ir/ar savo vaikų išradingumą ir tobulinsite „išgyvenimo įgūdžius“.
  • Jei iškylaujate dažnai - turėkite pintinę ar krepšį, kuriame laikysite visus būtiniausius daiktus iškylai. Tokiu būdu galėsite greitai ir be streso suorganizuoti spontaniškas iškylas ar vakarienę gamtoje. Būtiniausių daiktų sąrašą gali sudaryti: atidarytuvas, peilis ir pjaustymo lentelė, servetėlės, priemonė nuo uodų ir erkių, kremas nuo saulės, antiseptikas, šiukšlių maišai, pledas ar paklodė ir kt.
  • Nešiukšlinkite. Juk po vakarėlio namie nepaliekate visų indų, maisto likučių, pakuočių, stiklo duženų po stalu?!

 Gražios vasaros ir nepamirštamų įspūdžių. Būkite sveiki ir laimingi!

 

Parengė: Šiaulių miesto savivaldybės specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą sveikos mitybos skatinimo srityje, Ilona Kuodienė