SutinkuSiekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, svetainėje yra naudojami slapukai (angliškai „cookies“), kuriais analizuojama jūsų naršymo istorija. Tokiu būdu optimizuojamas svetainės funkcionalumas ir pateikiamas turinys, kuris yra aktualus jums. Sutikdami, spauskite mygtuką “Sutinku”.

Kaip neužkibti ant reklamos kabliuko, renkantis maisto produktus

Visuomenė vis labiau domisi sveika mityba ir žino tikrai nemažai. Tačiau kartais net ir patys atsargiausieji vis dar „užkimba“ ant gamintojų kabliuko ir nusiperka stipriai perdirbtus ir sveikatą žalojančius produktus, patikėję gražiais paveikslėliais ar užrašais ant pakuočių. Šio straipsnio tikslas-  padėti atskirti sveikatai palankius produktus nuo priskiriamų jiems.

Neleiskite paveikslėliams ir šūkiams ant pakuočių jūsų apgauti

Produktų ženklinimas ir informacija apie maistą (etiketės) Lietuvoje ir visoje Europoje yra griežtai reglamentuojami. Tačiau ir patys turime išlikti budrūs, juk niekas geriau nepasirūpins mūsų ir mūsų šeimos sveikata, nei mes.

Pasistenkite ignoruoti pakuotes, nekreipti dėmesio į paveikslėlius ir viliojančius šūkius arba bent jau žiūrėkite į juos kritiškai.

Pavyzdžiui, sportiškos moters figūra, pavaizduota ant saldžių sausų pusryčių pakuotės, tikrai negarantuoja, kad juos valgydami ir patys būsime sportiški.

Užrašas „su kalciu, geležimi ir vitaminais“ ant javainių batonėlio gali suklaidinti mus, kad tai sveikas užkandis, tačiau ingredientų sąrašo antroje vietoje matomas gliukozės sirupas suteikia priešingą informaciją, o ir vitaminai bei mineralai tokiuose produktuose dažniausiai būna sintetinių formų, t.y organizmas juos pasisavina labai blogai, jei iš viso pasisavina.

Tokie teiginiai, kaip „mažiau riebalų“, „liesas“, „be cukraus“, kurį laiką buvę labai madingi, taip pat nereiškia, kad produktas yra sveikas. Visų pirma, tam, kad liesas produktas būtų skanus, t.y. patrauklus pirkėjui, į jį dažniausiai dedama daugiau pridėtinio cukraus (pavyzdžiui, liesas jogurtas). Taip pat, mažiau riebalų dar nereiškia, kad produktas nebus stipriai perdirbtas ar jame nebus pridėta kitų, nepageidaujamų priedų, pavyzdžiui krakmolo.

Daugelis žino, kad gaivieji gėrimai yra žalingi sveikatai, tačiau galvoja, kad rinkdamiesi šiuos gėrimus „be cukraus“ sau kenkia mažiau. Deja, gaivieji gėrimai „be cukraus“ yra saldinami dirbtiniais saldikliais, kurių žala sveikatai gali būti netgi didesnė nei cukraus. Tyrimų rezultatai rodo, kad žmonėms, kasdien vartojantiems dietinius (be cukraus) gaiviuosius gėrimus, insulto ir demencijos rizika išauga tris kartus, lyginant su žmonėmis, kurie šių gėrimų nevartojo. Aspartamas, saldiklis naudojamas „becukriuose“ gaiviuosiuose gėrimuose siejamas su depresija, nerimu, irzlumu, nemiga, galvos skausmu ir migrena. Taigi, „dietinis“ ar „be cukraus“, taip pat kaip ir „liesas“, dar nereiškia, kad sveikesnis.

 

Į kokius ženklus pakuotės priekyje vis dėl to vertėtų atkreipti dėmesį?

Į maisto produktus pažymėtus simboliu „Rakto skylutė“. 

Maisto produktai, gamintojų savanoriškai gali būti ženklinami simboliu „Rakto skylutė“. Tokio ženklinimo tikslas – padėti vartotojams lengviau išsirinkti maisto produktus tarp kitų tos pačios grupės maisto produktų. „Rakto skylutės“ simboliu pažymėtuose produktuose turi būti mažiau sočiųjų riebalų, cukraus, druskos ir daugiau maistinių skaidulų.

Pro simbolinę rakto skylutę gali „pralįsti“ tik tie maisto produktai, kurie griežtai atitinka reikalavimus.  Apie juos plačiau galite paskaityti čia: http://sam.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/visuomenes-sveikatos-prieziura/mityba-ir-fizinis-aktyvumas-2/rakto-skylute

 

Būkite budrūs ir sveiki, neužkibkite ant reklamos „kabliuko“ ir VISADA skaitykite etiketes. O kaip ir kokios informacijos jose ieškoti, skaitykite kitame pranešime.

Sekite mūsų Facebook paskyrą @siauliuvsb ir užsukite į svetainę.

 

Parengė: Šiaulių miesto savivaldybės specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą

sveikos mitybos skatinimo srityje, Ilona Kuodienė

Šaltiniai:

  1. http://sam.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/visuomenes-sveikatos-prieziura/mityba-ir-fizinis-aktyvumas-2/informacijos-apie-maista-teikimas-maisto-produktu-zenklinimas).
  2. Boston University. (2017). Is soda bad for your brain? (And is diet soda worse?): Both sugary, diet drinks correlated with accelerated brain aging. ScienceDaily. sciencedaily.com/releases/2017/04/170420162254.htm
  3. Choudhary AK, Lee YY (2017), Neurophysiological symptoms and aspartame: What is the connection? Nutritional Neuroscience: An International Journal on Nutrition, Diet and Nervous System. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28198207
  4. http://www.smlpc.lt/media/media/__LANKSTUKAS%20Maisto%20ženklinimas%20teiginiai%202015.pdf
  5. http://sam.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/visuomenes-sveikatos-prieziura/mityba-ir-fizinis-aktyvumas-2/rakto-skylute/rinkoje