AKYS – svarbiausias žmogaus jutimo organas

Akys padeda mums pažinti aplinkinį pasaulį, grožėtis juo ir apsisaugoti nuo pavojų. Akys vadinamos sielos veidrodžiu. Privalome jomis rūpintis, nenumoti ranka į akių nuovargį ir skausmus.

Regėjimas - viena nuostabiausių žmogaus organizmo funkcijų, kuri leidžia pažinti mus supantį pasaulį, bendrauti, grožėtis, saugotis supančios aplinkos pavojų. Net ir menkiausias regėjimo sutrikimas sukelia žmogui daug problemų. Dažnai net nesusimąstome, kaip turime tausoti akis, saugoti ir joms padėti.

Regėjimo sutriko priežastys yra įvairios:

  • Tai gali būti infekcinės ir neinfekcinės (pvz; hipertoninė liga, aterosklerozė, cukrinis diabetas ir kt.) ligos;
  • Mechaniniai pažeidimai;
  • Medžiagų apykaitos sutrikimai;
  • Vitaminų ar mineralų trūkumas;
  • Paveldimumas;
  • Užteršta aplinka;
  • Įtemptas regimasis darbas;
  • Senėjimas ir kt.

Pagrindiniai regos sutrikimai

•    Glaukoma – tai akių liga, kai dėl skysčių tekėjimo sutrikimų akyje padidėja akies vidinis spaudimas, pažeidžiantis regos nervą ir tinklainės ląsteles. Glaukomos vystymuisi turi įtakos paveldimumas, cukrinis diabetas, hipertoninė liga, dažnas kavos, arbatos gėrimas, emocinė įtampa, kūno atšalimas ar perkaitimas, sunkus fizinis darbas. Negydant glaukomos galima apakti. Glaukoma dažniausiai serga vyresnio amžiaus toliaregiai.

•    Katarakta – tai akių liga, kuomet lęšiukas pamažu netenka skaidrumo, todėl pradedama blogiau matyti. Pagrindiniai rizikos veiksniai yra amžius, paveldimumas, patirtos traumos, uždegimai, ultravioletinių spindulių poveikis, cukrinis diabetas, tam tikros akių ligos, kai kurių vaistų vartojimas, medžiagų apykaitos sutrikimas – sutrikęs skysčių nutekėjimas arba per didelė skysčių gamyba akyje.

•    Konjunktyvitas – tai akių junginės uždegimas. Pagrindiniai ligos sukėlėjai yra virusai ir bakterijos, tačiau gali pasitaikyti ir alerginio pobūdžio konjunktyvitas. Ligos simptomai: paraudimas, išskyros, ašarojimas, akių skausmas, niežėjimas, patinę vokai.

•    Trumparegystė – tai akių refrakcijos yda, kai žmogus blogai mato toli esančius daiktus, nes jų vaizdas susidaro prieš tinklainę. Trumparegių akys greitai pavargsta, jie sunkiai įžiūri toli esančius daiktus.

•    Toliaregystė – akių refrakcijos yda, kai žmogus blogai mato arti esančius daiktus ir šiek tiek pablogėja toli matomų daiktų atvaizdų kokybė, nes matomų objektų vaizdas susidaro už tinklainės. Toliaregių akys greičiau pavargsta, pradeda skaudėti galvą, liejasi vaizdas, trūkčioja ar netgi parausta vokai.

•    Astigmatizmas – tai dviejų skirtingo laipsnio refrakcijų susidarymas vienoje akyje. Sergantys astigmatizmu žmonės mato labai neryškiai, daikto vaizdas tinklainėje nėra tiksliai atkuriamas. Ši būklė dažniausiai būna paveldėta arba įgimta.

•    Žvairumas – tai netaisyklinga akių padėtis, kai viena arba abi akys yra nukrypę (į vidų, išorę, aukštyn arba žemyn) ir praradę gebėjimą vaizdą sulieti į vieną. Paprastai žvairumas pastebimas dar kūdikystėje (iki 6 mėnesių), tačiau kartais ir vėliau, taip pat gali pasireikšti ir vaikui pilnai suaugus.

Leiskite akims pailsėti

Raumenys kurie sukinėja akies obuolį ir tie kurie valdo lęšiuką pervargsta taip pat kaip ir bet kurie kiti organizmo raumenys. Kad jie pailsėtų – galite paprasčiausiai pasėdėti užmerktomis akimis. Kad pailsinti būtent lęšiuko raumenis po ilgo sėdėjimo prie kompiuterio ar televizoriaus, pabandykite kurį laiką pažiūrėti į tolį. Į debesis, medžius horizonte ar automobilį stovinti kieme. Galite pabandyti atlikti tokį masažą: prie užmerktų akių pridėkite delnus, lengvai patrinkite akis ir nestipriai paspauskite akies obuolius, o po to atleisite. Pakartokite tai keletą kartų. Darykite tai atsargiai, kad nejaustumėte skausmo ar nemalonių pojūčių.

Vartokite vitaminus arba vitaminingą maistą

Daugelis susiduria su tuo kas vadinama regėjimo nusėdimu. Kai regėjimas pablogėja taip, kad objektai matomi tarsi „išplaukę“. Kartais pradeda erzinti šviesa. Viena priežasčių tokiam pablogėjimui gali būti vitaminų trūkumas. Pakeisi tokią situaciją galima padidinus vitaminų kieki maiste. Nepatingėkite pasidaryti salotų iš morkų. Jos turi karotino, o pastarasis mūsų organizme virsta vitaminu „A“.  Gamybos receptas labai paprastas – imame morką (geriausia išauginta savame darže), kad būtumėte garantuotas jog į organizmą nepaklius nepageidautinos medžiagos. Morka nuplaunama, nuskutama ir sutarkuojama. Galima užpilti šlakelį aliejaus ir užberti truputį cukraus. Tokia morkų tyrelė turėtu patikti ir vaikams. Po dviejų trijų dienų, jei regėjimo sutrikimo priežastis buvo vitaminų trūkumas, regėjimas turėtų atsistatyti. Žinoma taip pat sėkmingai galite nusipirkti ir vitaminų vaistinėje – tai jūsų asmeninis reikalas. Tik jei pirmu atveju perdozuoti vitaminus yra beveik neįmanomą, tai su cheminiais preparatais tai padaryti nesunku.

Pratimai akims

Darykite juos bent kartą dienoje. Akių sukinėjimas ratu pagal laikrodžio rodyklę ir prieš ją. Penki ar septyni pasukimai į vieną ar kitą pusę. Darykite tuos pakartojimus keturis kartus. Po to žvilgsnis į kairę ir žvilgsnis į dešinę nesukinėjant galvos – septynis ar dešimt kartų po du ar tris pakartojimus. Žvilgsnis į tarpuakį ir po to į nosies galiuką – taip pat septynis ar dešimt kartų po ris pakartojimus. Pratimų eiliškumą ir pakartojimų kiekį kiekvienas gali pasirinkti individualiai.

Kaip dar galime padėti savo akims?

* Poilsiaukime gamtoje, neužterštoje aplinkoje, laikykimės dienos ir poilsio režimo, užsiimkime atpalaiduojančia, mėgstama veikla.
* Atkreipkime dėmesį į akių nuovargį ir skausmus, pašalinkime juos.
* Ribokite darbo kompiuteriu laiką, televizoriaus žiūrėjimą.
* Nuo 35 – erių metų ir vyresniems, net ir gerai matantiems, gydytojai rekomenduoja pasitikrinti akis profilaktiškai.
* Labai svarbu tinkamai maitintis.
* Neskaitykite valgydami, važiuodami ar gulėdami lovoje.
* Skaitant knygą ar rašant prie kompiuterio stalo, patariama šiek tiek sumažinti bendrą patalpos apšvietimą ir naudoti stipresnį vietinio apšvietimo šaltinį, pavyzdžiui, stalinę lempą.

Kad akys būtų sveikos – sveikai maitinkitės, reguliariai atlikinėkite akių mankštas bei pasirūpinkite akių drėkinimu.  Linkime Jums saugoti savo sveikatą ir sielos veidrodį – akis!

Parengė visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Miglė Klimaitė