Spalio 1-ąją minime Tarptautinę pagyvenusių žmonių dieną

Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) konstitucijoje įrašyta, kad sveikata yra suvokiama kaip fizinės, protinės ir socialinės žmogaus gerovės būsena, o ne tik padėtis, kai nesergama jokia liga ar neturima jokios negalės.

Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai teigia, kad  gera sveikata – tai ir ilgesnis gyvenimas. Medicinos technologijų dėka ligoniai ilgiau nemiršta, tačiau bėgantys metai būna lydimi blogos sveikatos. Kad taip nenutiktų, privalome ilgiau išlikti sveiki. Nustatyta, kad žmonėms, vyresniems nei 65 m., kas penkerius metus prisideda po vieną lėtinę ligą. Lėtinėmis ligomis serga net 95 proc. ilgaamžių (90 ar daugiau metų). Tik 3,2 proc. senyvo amžiaus žmonių neturi jokių nusiskundimų dėl sveikatos, o net 92,4 proc. jaučia įvairius skausmus.

Gyventojų senėjimas sukelia įvairių socialinių ir ekonominių pasekmių, pavyzdžiui, 100-ui 15-59 m. amžiaus gyventojų 2003 m. teko išlaikyti 32 vyresnius žmones, manoma, kad 2030 m. jiems jau teks išlaikyti net 48. Mažėja vyresnių žmonių užimtumas, jie dažniau serga, dažniau naudojasi sveikatos ir socialinės apsaugos institucijų paslaugomis, todėl didėja išmokos dėl ligos ir nelaimingų atsitikimų darbe. Daugiau ir skurstančiųjų ar tokių, kuriems reikalinga globa ar ilgalaikis gydymas.

Visuomenei reikia suvokti, kad daugelis pagyvenusių žmonių prisideda prie pilnaverčio visuomenės gyvenimo: dirba mokamą darbą, prižiūri šeimos narius, atlieka neformalųjį darbą organizacijose. Suvokus, kad sveikatą stiprinti niekada ne vėlu, įvairiomis sveikatinimo priemonėmis galima pailginti gyvenimo trukmę, o svarbiausia -  ir pagerinti jo kokybę. Kadangi nedarbas pripažįstamas sveikatos rizikos veiksniu (visiems puikiai žinoma, kad galima susirgti nieko neveikiant), būtina didinti vyresnių žmonių užimtumą ir parengti juos be streso išeiti į pensiją. Senėjančią darbo jėgą galima išsaugoti jai pritaikant darbo užduotis, koreguojant darbo valandas ir kt.

Patariame vyresniems žmonėms kasdien skirti ne mažiau kaip 30 min.  vidutinio intensyvumo fizinei veiklai, nes ji mažina osteoporozę ir kaulų lūžimų tikimybę, kraujospūdį ir tikimybę susirgti širdies bei kraujagyslių ligomis, insultu ar depresija. Pagyvenusiems žmonėms yra ir didesnė nutukimo komplikacijų, pavyzdžiui, diabeto, grėsmė, tad normalaus kūno svorio išsaugojimas gali būti laikomas geros pagyvenusių žmonių sveikatos rodikliu.

Parengė visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos priežiūrą, Asta Ivoškienė