Balandžio 2-ąją minime Pasaulinę autizmo supratimo dieną

Pagrindiniai autizmo požymiai apima:
·   Bendravimo sunkumus: verbalinio (kalbinio), neverbalinio ( „kūno kalba“ – gestai, akių kontaktas, šypsena ir kt.)
·   Socialinius kontaktus – tai sutrikęs kitų žmonių jausmų supratimas, nepakankamas ar netinkamas reagavimas į juos, nesugebėjimas palaikyti kontakto su aplinkiniais
·   Elgesio problemas: stereotipiniai (pasikartojantys) judesiai/elgesys – vaikas kartoja žodžius, judesius, laikosi tam tikrų beprasmiškų elgesio, žaidimo taisyklių, tvarko daiktus pagal savo nekeičiamas griežtas taisykles ir nepasiduoda koregavimui.

Toks asmuo gali nesugebėti užmegzti pokalbio su kitais žmonėmis ar visai nekalbėti, nesidomėti jais, bendraudamas vengia akių kontakto, galbūt prieš pradėdamas pokalbį jis būtinai turi atlikti kažkokį ritualą, pvz., susidėti pieštukus į vieną liniją, kad save nuramintų, jis gali daug kartų kartoti kokį nors nesusijusį sakinį ar kokį judesį. Galbūt norėdami parodyti, kad jaučiasi gerai, jie turi suploti rankomis ir „muša“ save, kai nori parodyti, kad jaučiasi blogai.

Sergančiųjų autizmu simptomai gali būti gana skirtingi, jų pasireiškimo laipsnis taip pat skirtingas (nuo lengvų iki sunkių simptomų). Manoma, kad autizmą gali sukelti daug priežasčių. Mokslininkai ieško genetinių, neurologinių, infekcinių, metabolinių ir imunologinių veiksnių, kurie galbūt skatina autizmo vystymąsi. 

Mokslininkai, gydytojai praktikai sukūrė „raudonų vėliavėlių“ sistemą, t.y. požymius, kurie yra būdingi autizmu sergantiems vaikams:

  • Vaikas nereaguoja į savo vardą
  • Vaikas negali paaiškinti, ko jis nori
  • Vaiko kalbos įgūdžiai vystosi lėtai
  • Vaikas neklauso nurodymų
  • Kartais atrodo, kad vaikas yra kurčias, atrodo, kad kartais vaikas gerai girdi, kartais – ne
  • Vaikas nerodo į daiktus, nemojuoja rankute atsisveikindamas (nedaro „ate-ate“)
  • Vaikui išsivysto staigūs įniršio ir agresijos priepuoliai
  • Vaikui pasireiškia keisti, neįprasti judesiai
  • Vaikas yra pernelyg aktyvus, nebendraujantis ar užsispyręs (priešinasi ką nors keisti, išmokti)
  • Vaikas nemoka žaisti su žaisliukais, Vaikas ima daiktus tik sau
  • Vaikas neatsako šypsena į šypseną, nežiūri į akis
  • Vaikas nuolat kartoja tuos pačius veiksmus
  • Vaikas atrodo labiau mėgsta žaisti/būti vienas
  • Pagal savo amžių vaikas atrodo labai nepriklausomas (neprisirišęs)
  • Vaikas tarsi gyvena savo pasaulyje
  • Vaikas kažkokiu būdu nutildo („išjungia“) aplinkinius
  • Vaikas keistai prisirišęs prie kai kurių žaislų, daiktų ar taisyklių (pvz., visada rankoje laiko virvutę, prieš užsimaudamas apatines kelnaites privalo užsimauti kojines ir kita)
  • Vaikas didžiąją laiko dalį praleidžia tvarkydamas daiktus, dėliodamas juo į vieną liniją, dėstydamas juos tam tikra nekintama tvarka

Keletas bendriausių taisyklių, kurių reiktų laikytis bendraujant su autizmu sergančiais vaikais: 

  • Mylėkite vaiką tokį, koks jis yra 
  • Griežtai laikykitės vaikui tinkamo gyvenimo režimo
  • Laikykitės nustatytų kasdienių elgesio ritualų (jie padeda apsaugoti vaiką nuo streso ir įtampos)
  • Išmokite suprasti net menkiausius vaiko verbalinius (žodinius) ir neverbalinius (nežodinius – „kūno kalbą“) signalus/ženklus, liudijančius, bet kokį vaiko diskomfortą
  • Kalbėkite, bendraukite su vaiku kaip galima dažniau
  • Kantriai aiškinkite vaikui jo užsiėmimų tikslus, mokymosi būtinumą, naudodami paprastą, lengvai suprantamą vaizdinę medžiagą 
  • Sukurkite aplinką, kurioje jam būtų patogu gyventi, mokytis, bendrauti

Informaciją parengė Visuomenės sveikatos stiprinimo skyriaus specialistė Asta Ivoškienė