Sezoninė depresija

Pasaulinė sveikatos organizacija teigia, kad 2020 metais pasaulyje depresija taps antra didžiausia negalės priežastimi po širdies ligų. 

Viena iš sezoninės depresijos priežasčių gali būti įprasto dienos  ritmo sutrikdymas. Teigiama, jog mažėjant saulės šviesos sutrinka vidinis žmogaus laikrodis, lemiantis, kada žmogus miega ar prabunda. Šiuo metu populiariausia teorija apie žiemos depresijos priežastis teigia, jog ją sukelia seratonino, nuotaiką lemiančio neuromediatoriaus, trūkumas. Šio hormono koncentracija smegenyse priklauso nuo šviesos kiekio ir labai sumažėja  rugsėjo-sausio mėnesiais, kai dienos būna trumpiausios.

Sezoninės depresijos simptomai dažniausiai prasideda rudenį, yra ryškiausi žiemą ir išnyksta pavasario pradžioje ar pabaigoje, dienoms ilgėjant ir šiltėjant. Būdingi žiemos depresijos simptomai yra:

  • bejėgiškumo jausmas;
  • nerimas, energijos stygius, sunku susikaupti, mąstyti;
  • bendravimo vengimas;
  • nuolatinis mieguistumas, apetito pokyčiai;
  • prarandamas gebėjimas džiaugtis gyvenimu, nuolat norisi maisto, turinčio daug angliavandenių, priaugama svorio.

                 Diagnozuodami sezoninę depresiją, gydytojai atlieka išsamų psichologinį tyrimą. Jie užduoda daug klausimų apie nuotaikas, sezoninius minčių ir elgesio pokyčius, gyvenimo būdą, socialinę padėtį, miego ir valgymo sutrikimus. Taip pat atliekami tyrimai kitoms ligoms, galinčioms daryti įtaką depresijos ar manijos simptomus, nustatyti. Jei simptomai tęsiasi bent dvejus metus iš eilės, jų negalėjo sukelti kitos ligos, ir jie būdingi kažkuriam metų laikui, manoma, kad žmogus serga sezonine depresija.

Norint  nugalėti  žiemos depresiją būtina imtis visų įmanomų priemonių.

 O jos nėra sunkios, be to, stiprina bendrą organizmo būklę ir yra malonios.

Tik pozityvus požiūris į žiemą  palaikys jūsų dvasią!

 Žiemos diena yra kur kas trumpesnė ir tamsesnė nei kitais metų laikais ir dėl šalto oro praleidžiame mažiau laiko gryname ore. Saulės šviesos trūkumas gali sukelti depresiją be jokios kitos priežasties! Kad apsisaugoti nuo žiemos depresijos, patariama kas rytą lauke pasivaikščioti po 30-60 minučių, jei dangus giedras, atsisukti į saulę. Rytiniai saulės spinduliai - gerų emocijų užtaisas. Taigi:

  Pamėginkite kuo daugiau laiko praleisti lauke, namuose atitraukite užuolaidas ir įsileiskite kuo daugiau dienos šviesos, o būdami kavinėje, darbe, paskaitose atsisėskite kuo arčiau lango.

 Nevenkite žmonių, praleiskite daugiau laiko su artimaisiais, draugais. Pokalbis prie kavos puodelio, net mielas elektroninis laiškas ar žinutė praskaidrins nuotaiką;

 Ieškokite palaikymo! Pasikalbėkite apie savo išgyvenimus su gydytoju, psichologu, kaimynu ar žmonėmis, kuriais pasitikite, nes taip rasite, kas jus palaikys, ir sužinosite apie būdus patiriamiems simptomams įveikti. Nekaltinkite savęs dėl visko;

 Nedarykite svarbių sprendimų, nemeskite darbo ar mokslo. Būkite užsiėmęs, bet nepamirškite ir poilsio: nebijokite atsisakyti papildomos veiklos, jeigu jaučiate, kad tai jus vargina. Kelias minutes praleiskite per dieną visiškai nieko neveikdami, paklausykite mėgstamo muzikinio kūrinio ar pasvajokite.

 Susidarykite planą ir numatykite, ką nors malonaus kiekvienai dienai (padovanokite sau dovaną, padarykite malonumą artimam žmogui, nevenkite geros knygos, eikite pasivaikščioti, apsilankykite teatre, dailės parodoje ar pan.). Svarbu būti užsiėmusiam, net jei nieko nesinori.

 Užsiimkite kūrybine veikla – rašykite ar pieškite, prisiminkite rankdarbius – siuvinėkite, megzkite, verkite karoliukų vėrinius. Padovanokite savo kūrinius draugams.

 Pasigaminkite sau skanius pusryčius, pietus ar vakarienę. Gausus angliavandenių maistas, (pavyzdžiui, šokoladas) turi nuotaiką gerinančių savybių.

 Judėkite, nes fizinis aktyvumas padeda įveikti depresiją. Žiema atrodo niekada nesibaigs, tačiau ji suteikia daug linksmų pramogų.  Atraskite  žiemos teikiamus malonumus – čiuožinėkite, slidinėkite, žaiskite ledo ritulį, leiskitės nuo kalnelio rogutėmis. Išbandykite jogą ir jos siūlomus atsipalaidavimo būdus, nes jie gali padėti valdyti stresą ir nuraminti.

  Nepiktnaudžiaukite alkoholiu, sveikai maitinkitės, laikykitės miego režimo. Būsite energingas, jei kasnakt miegosite 7-8 valandas. Nuosekliai  gulkite tuo pačiu metu net ir savaitgaliais.

Ir žinoma šypsokitės :)

Kiekvienas dalykas turi ir šviesiąją ir tamsiąją puses. Ir tik nuo jūsų priklauso, kurią pasirinksite!

Parengė Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro

Visuomenės sveikatos stiprinimo skyriaus vedėja Loreta Ručinskaitė